Privacy is verantwoordelijkheid van Nederlands bedrijfsleven
9 september 2010 -
De marketeer legt de verantwoordelijkheid voor de privacy ten aanzien van (het verwerken van) persoonsgegevens bij zichzelf, het bedrijfsleven. Dit blijkt uit de meest recente Special van de DM Barometer: het onderzoek naar bestedingen en trends in dialoogmarketing van DDMA, OMG/Mailmedia en Tijdschrift voor Marketing.
Het verwerken van persoonsgegevens voor marketing staat steeds vaker ter discussie. 94 procent van de organisaties acht de privacywetgeving & - zelfregulering van belang bij het realiseren van marketingdoeleinden. Op de schaal van een tot zeven wordt het belang van privacy gemiddeld met een 6.3 gewaardeerd.
Procesbewaking
Beslissingen hieromtrent zijn veelal belegd bij de directie of de Raad van Bestuur. 79 procent van de organisaties heeft een compliance officer aangesteld die de processen bewaakt. Drie kwart voert interne audits uit en controleert regelmatig haar privacystatement. Ook bij het verzamelen van gegevens houdt men zich aan de wet. Zo vraagt 80 procent van de organisaties bij het verzamelen van e-mailadressen voor prospectiedoeleinden, toestemming op de wijze die OPTA voorschrijft.
Privacy Waarborg
De organisaties hechten waarde aan het Privacy Waarborg. Met dit keurmerk hebben zij een middel in handen om aan de consument te laten zien dat zij op een verantwoorde manier persoonsgegevens verwerken voor marketingdoeleinden. 63 procent van de organisaties geeft dit aan als belangrijkste reden om het Privacy Waarborg te voeren. ‘Be good and tell it!’ Het signaal naar de conculega’s wordt als tweede belangrijke reden aangeduid (36 procent).
Meningen
Een vast onderdeel van de DM Barometer zijn stellingen waarover de marketeers hun mening geven. 73 procent van de marketeers gelooft er niet in dat de consument voor webcontent en –services wil betalen als hij het ook ‘gratis’ kan gebruiken (gratis = in ruil voor het ontvangen van online relevante reclame). Daarnaast vindt 63 procent dat klanten zo makkelijk hun gegevens geven in ruil voor een klein geschenk, dat privacy vooral beschermd wordt door de integriteit van de marketeer. Overigens stelt de marketeer (71 procent) dat de politiek zich drukker maakt om het beschermen van persoonsgegevens dan de burger zelf.