9 september 2010 -
Talent is het fundament van iedere succesvolle onderneming, maar toch ‘halen bedrijven niet alles eruit wat erin zit’. Kapitaalvernietiging, vindt Marjan Schneider van All About Talent. "Het is lastig om je businesstargets te halen, als je het talent in huis niet optimaal inzet."
Volgens Schneider is een ‘talentplan’ een businessplan. Dat wil zeggen: een customized draaiboek afgestemd op lange termijn organisatiedoelstellingen en strategie.
Speelbal van ad hoc denken
Zo’n doortimmerd ‘talentplan’ is in de praktijk meestal ver te zoeken. Talentmanagement wordt bij het ontwikkelen van het strategische beleid nauwelijks overwogen, is eerder het synoniem van ‘cursus en coaching’ in de zijlijn. Gevolg? Het talent blijft een speelbal van het korte termijn denken. Om dit te voorkomen is het zaak om door middel van een up to date talentplan strategie en talent telkens op één lijn te brengen.
Faciliteren is floreren Iedere organisatie en ieder talent is uniek. Daarom is maatwerk een absolute must. Hieruit vloeit voort dat Schneider in haar benaderingswijze ook rekening houdt met de behoeften van verschillende generaties. Dit verbetert de onderlinge samenwerking, waardoor prestaties toenemen en het rendement stijgt.
Een waar woord, maar met alleen talent kom je niet ver. Talent is een basis, dat heb je meegekregen in de genen. Maar talent koppel je aan het opdoen van kennis en ervaring. Dat maakt ten slotte de man of vrouw die de capabiliteit heeft om een functie succesvol in te vullen.
Veel mensen worden geselecteerd op basis van de harde feiten in het CV en een kort gesprekje (denk aan de erste 30 seconden van een gesprek).
Maar echt talent in huis halen is inderdaad niet eenvoudig, koppel er vervolgens een ontwikkeltraject aan en je kunt een topper in huis hebben. Men zou er meer tijd aan moeten besteden, want je mensen zijn immers je belangrijkste asset.