7 september 2010 -
Bijna 50 procent van de expats in Amsterdam zou bij aankomst in Nederland meer persoonlijke begeleiding hebben gewild, blijkt uit onderzoek van XllentGuidance. Een nobele taak die is weggelegd voor HR, vindt oprichter Lexia Emerenciana. Wanneer expats en hun gezinnen zich niet thuis voelen, kan dit hun prestaties op het werk beïnvloeden of zelfs leiden tot eerder vertrek.
Bijna de helft van de expats heeft iemand gemist die hen helpt de omgeving te leren kennen, blijkt uit onderzoek1 onder 60 expats in Amsterdam. 78 procent geeft aan behoefte te hebben gehad aan een vorm van individuele begeleiding. Bij welke huisarts kunnen ze bijvoorbeeld terecht? Hoe werkt het openbaar vervoer en bij welke overheidsinstanties moeten ze zich melden? Maar ook tips over goede restaurantjes, leuke winkels en koopavonden missen ze. ‘Je thuis voelen begint bij de ontvangst van expats door HR-medewerkers. Meestal beperkt zich deze tot het regelen van een woning, visa, werkvergunning en wellicht een leaseauto. Maar persoonlijke begeleiding wordt zelden aangeboden, terwijl expats daar juist behoefte aan blijken te hebben,’ aldus Emerenciana.
Investering waarborgen
Diensten waar elke HR-afdeling de kans op een succesvol expatverblijf mee kan vergroten. Zeker nu is gebleken dat een kwart van de expats in Amsterdam al na een jaar vertrekt, zo concludeerde de gemeente onlangs uit eigen onderzoek2. "Dat schaadt niet alleen het imago van de stad, maar kost het bedrijfsleven ook onnodig veel geld," legt Emerenciana uit. "De gemiddelde investering per expat bedraagt 25.000 euro. Als een expat binnen een jaar weer vertrekt, is dat voor HR ook een financiële tegenvaller. Terwijl door te investeren in persoonlijke begeleiding, expats minder snel geneigd zullen zijn om op korte termijn hun
koffers te pakken."