9 december 2002 -
In 2001 bedroeg de waarde van nagemaakte merkartikelen die de douane in de EU-landen onderschepte 1,3 miljard pond, 39 procent meer dan in 2000 en tien maal zoveel als in 1999. Aan deze ontwikkeling zal niet snel een einde komen, aangezien veel consumenten geen probleem hebben met het kopen van goedkope namaak.
Ruim de helft van de Britten en driekwart van de Italianen kopen soms willens en wetens look-a-likes.
Kosten Volgens cijfers van de Europese Anti-Counterfeiting Group (ACG) kosten nepmerken het Europese bedrijfsleven 40 miljard pond per jaar en wereldwijd tussen de 200 en 400 miljard. Meer dan 10 procent van de kleding, schoenen, speelgoed en sportartikelen die in de EU verkocht worden zijn van een nagemaakt merk.
Hoge marges De marges die met nepmerken te verdienen zijn, liggen zo hoog dat John Anderson, algemeen directeur van de ACG, in de toekomst eerder een stijging dan een daling voorziet. Vooral software, computerspelletjes, muziek en video`s zullen op grote schaal nagemaakt blijven worden. Voor de levensmiddelen- en farmaceutische industrie bestaat een bijkomend probleem, namelijk dat vervalste merken een gevaar voor de volksgezondheid op kunnen leveren.
Bron:MKBnet