zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

IT-managers moet minder sturen op proces en meer op uitkomst

2 september 2010 -  IT-managers kunnen het beste halen uit hun medewerkers als ze minder sturen op het proces en meer op de uitkomst. Dat bepleit Onno de Haas, servicemanager voor VX Company. Een veelgehoorde klacht van beheerders is dat procesmedewerkers hen voorschrijven hoe ze hun werk moeten doen.

Ze voeren het werk al jarenlang of decennia uit op een bepaalde manier, en worden ineens geconfronteerd met nieuwe proces- en werkbeschrijvingen. 


Lees verder in Vaknieuws.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Bedrijven gebruiken crisis om te innoveren
 Investeringen stellen IT-managers voor dilemma
 CEO dwingt CIO nu al tot cloud-computing
 ICT-manager krijgt teveel vrijheid
 
 
reacties
 
Civile  |   | 
2-09-2010
 | 
16:35 uur
Ik ben het met deze stelling absoluut niet eens. Ik denk dat Onno de Haas eerst maar eens iets moet gaan doen aan de kennis van de fundamenten van de IT. Even los van de voortschrijdende techniek.

Een beetje IT-er houd echt wel diens eigen vakgebiedje bij en diegene die dat niet doet, die doet vanzelf wel de nodige vragen oproepen. De vraag is heel eenvoudig. Kunnen wij nog meer rendement halen uit hetgeen we op dit moment hebben en onderhouden? Dat antwoord is ondubbelzinnig ja.

De winst?

Dat is heel eenvoudig. Al jaren bestaan die regels die maar heel summier worden toegepast, met alle gevolgen van dien.

Nog 1 keer, met een zucht.

1. Simpel, Simpeler, Simpelst
Zelden gaat deze regel harder op voor de IT dan andere vakgebieden. Versimpel de dingen en je bespaard aan alle kanten kosten. Tenslotte was de IT daar toch voor bedoeld nietwaar?

2.Never asume, always verify
Een hele belangrijke wetmatigheid die telkens in de IT word veronachtzaamd. Zeker door hoger management en zeker binnen service management. Controleer een keer extra om zeker te weten dat je het over hetzelfde hebt, hetzelfde nastreefd.

3. If you can't stand the heat ....
Als je niet weet waar je mee bezig bent, blijf er dan gewoon uit de buurt. Dat je een cusrsusje Itil hebt gedaan of Prince2, Tmap, zegt niets als je niets begrijpt van de basis van de IT. Genoemde disciplines vertellen NIETS van de IT maar leggen u wat principes uit. Veel ageren tegen mijn stelling, specialisten zweren erbij.

4. IT is Lineair
Als je geen Lineair denkend en acterend manager bent, blijf dan weg van de IT. Je berokkend meer vertraging en andere schade dan je soms zien kunt. Je zal werkelijk de eerste niet zijn.

5. Lineaire vs non Lineaire communicatie
Allerlei hotemetootjes, vergeef me de uitdrukking, vinden prachtige communicatie middelen uit en implementeren die graag. Slechts weinigen begrijpen hoe de IT communicatie in de basis verloopt, met alle gevolgen van dien.

6. Gij zult testen, Gij zult terugrollen!
Twee in 1. Alles wat je wil implementeren zul je terdege moeten testen. Gebeurd dat niet? Dan heb je erg veel geluk als het goed gaat. Wat zelden echt goed gaat is iets dat is uitgerold, maar niet meer kan worden teruggedraaid. Gebeurd veel vaker dan u denkt. De kosten en ergernis?

7. Fix the problem, not the cause!
Als je een probleem tegenkomt, investeer tijd en energie die op te lossen. Doorgaans komt de oorzaak vanzelf bovendrijven. raai zaken niet om door eerst oeverloos te gaan analyseren. Gebeurd verbijsterend vaak.

8. Gij zult NIET zondigen tegen de IT.
Veel disciplines gelieerd aan de IT, denk aan service managers, proces managers, change managers, problem en incident managers, verkopers, noem ze maar op, hebben vaak geen notie van de basale zaken van de IT zelf.

Stel ze voor de grap maar eens de volgende vraag. ''Waarvoor dient de automatisering?'' Er is maar 1 antwoord mogelijk. U automatiseert omdat u meer productie wil bewerkstelligen met minder mensen en minder handelingen.

Elk ander antwoord is klinklare BS.

Waar waren we.... oh ja ...

9. If you don't know what your doing...
Een hele aardige. Als je maar doet alsof je het begrijpt kom je in de IT mensen tegen die je makkelijk strippen van de geloofwaardigheid. Er is niets zo erg als 'pretending' net doen of je het weet. IT-ers zijn hele wel denkende, intelligente, aardige, niet altijd even communicatieve mensen.

Weet je iets niet, geeft ze de kans het je uit te leggen en wees niet arrogant te menen het allemaal wel te weten. Daarvan lopen er maar enkelen rond namelijk. Het gevolg? Dat je achter feiten aan mag lopen want als er iemand goed is om je werk te saboteren en te vertragen, dan is het vast en zeker een verongelijkte IT-er.

10. DOCUMENTEER!
Dit vet omdat heel veel IT-ers een grondige hekel hebben aan documenteren. Helaas mijn beste IT-er. U wordt er voor betaald en laat het veel te vaak na. Het is namelijk wel betaalde kennis, betaalde kennis die vast dient te zijn gelegd.

Uit ervaring kan ik u vertellen dat IT-ers niet het eeuwige leven hebben en de organisatie om diverse redenen nog wel eens willen verlaten. De organisatie heeft voor die kennis wel betaald. Kennisconservering dus.

Een kleine communicatie tip mijnerzijds, Het instrument wat u op uw werk mag gebruiken, juist, pc/laptop/Ipad? Dat is een werk instrument. Nee die kunnen NIET wat u thuis wel kunt doen. Als het thuis crashed is het jammer. Als het op uw werk gebeurd? Kostbaar.

Zo kun je een leuk bijbeltje bouwen van do's en don'ts uiteindelijk. De opbrengst? Landelijk bezien misschien wel eens miljarden. Maar, we zeuren, de grote grijze golf komt er aan, Juist, de babyboomers die gaan uittreden.

Is uw organisatie al voorbereid?
Dat dacht ik al...............

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10