2 september 2010 -
Dat u in een kenniseconomie mensen aan moet sturen die meer weten over waar ze mee bezig zijn dan uzelf is logisch. Maar hoe doet u dat? Die vraag houdt veel managers bezig. Op zijn blog geeft de Amerikaanse prof Marshall Goldsmith zes adviezen. 6Minutes.be vertaalde.
1. Toon passie
Uw mensen zullen makkelijker het beste van zichzelf geven, inclusief overwerk, als ze zien dat u zelf gepassioneerd bezig bent.
2. Wapen hen voor de toekomst
Kenniswerkers moeten bijblijven om hun marktwaarde te behouden. Help hen daarbij.
3. Besef dat hun tijd kostbaar is
Houd hen niet van hun werk als het niet nodig is.
4. Laat ze netwerken De professionals van tegenwoordig waarderen het als ze van u de kans krijgen een persoonlijk netwerk uit te breiden, zowel intern als extern.
5. Vraag wat u voor hen kunt doen
Vraag uw mensen hoe het bedrijf kan bijdragen aan hun groei en het bereiken van hun doel. Wat u geeft, krijgt u in tienvoud terug.
6. Laat hen een bijdrage leveren
Kenniswerkers willen op een of andere manier een bijdrage leveren aan de samenleving. Bied hen de kans.
Bron:6Minutes
Zijn slimmeriken niet slim genoeg om zichzelf te leiden en te organiseren? Stop de infantilisering in het bedrijfsleven. Managers zijn een overblijfsel van het organisatiedenken ten tijde van de industriële revolutie. Mensen gedragen zich zoals ze behandeld worden. Hoog tijd om mensen als competent en verantwoorde volwassenen te gaan behandelen.
Alsof je bij niet de grootste slimmerikken geen passie mag tonen. Altijd passie tonen, als dat tenminste in je zit.
Jezelf zijn lijkt me voldoende en als dat niet toereikend is, kan je beter niet aan de bollebozen van deze wereld leiding willen geven. Bovendien gaat het er niet om of het een bolleboos is, maar met wat voor type mens je te maken hebt. Dat maakt de klik of niet. Wellicht is de focus hierop beter.