zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Drie manieren om intuïtie beter te gebruiken

6 december 2002 - Ingewikkelde beslissingsmodellen ten spijt, bestaat er geen betere voorspeller van succes dan intuïtie. Dat geven managementdenkers nu ook ruiterlijk toe.

Fred Smith van Fedex, Howard Schultz van Starbucks en zovele anderen hadden geen dure marktstudies nodig om een wereldomspannend koerierbedrijf of een keten van duizenden koffieshops uit te bouwen. En even goed geldt het voor onze eigen Joop van den Ende of Herman Heinsbroek (in zijn rol als platenbaas). Zij volgden hun hun intuïtie. De afloop is bekend.



Vuistregel
Intuïtie, instinct of onweerstaanbare drang wordt nu door economen, neurologen, cognitieve psychologen en marketeers als een onderdeel beschouwd van de kenniswetenschap, en een noodzakelijk onderdeel van doeltreffende besluitvorming. De vuistregel is: als resultaten van een marktonderzoek niet worden ondersteund door een positieve intuïtieve overtuiging, laat het dan! ingesteldheid, dan blijft de argwaan erg groot. En is het intuïtieve gevoel over een besluit heel sterk ook al wordt het niet met statistieken ondersteund, probeer het dan maar!

Beter dan rationele analyse
Psychologen trainen managers tegenwoordig in het herkennen en stimuleren van intuïtie. Omdat gutfeeling volgens hen rationele analyse vaak overtreft.

Drie manieren
Manieren om intuïtie beter te gebruiken zijn:

1. Analyseer uw eerdere beslissingen
Analyseer de beslissingen die u in het verleden op basis van intuïtie hebt genomen. Welke pakten goed uit. Probeer een patroon te herkennen.

2. Leer te luisteren en stimuleer intuïtieve krachten
Intuïtie is soms niet in woorden uit te drukken. Leer te luisteren naar mensen die goed intuïtief beslissen, ook als ze het niet onder woorden kunnen brengen. Als iemand zegt: 'tja ik kan het niet zo goed onder woorden brengen maar...', kap het dan niet af, maar vraag door.

3. Maak van uw case een verhaaltje
Doe net alsof uw probleem niet in het heden speelt, maar in een andere tijd. Alsof het niet 'echt' is. Het stimuleert uw verbeeldingskracht en voorkomt dat zich laat remmen en beperken door druk en omstandigheden van het moment.


Bron: Business 2.0
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10