6 december 2002 -
Ingewikkelde beslissingsmodellen ten spijt, bestaat er geen betere voorspeller van succes dan intuïtie. Dat geven managementdenkers nu ook ruiterlijk toe.
Fred Smith van Fedex, Howard Schultz van Starbucks en zovele anderen hadden geen dure marktstudies nodig om een wereldomspannend koerierbedrijf of een keten van duizenden koffieshops uit te bouwen. En even goed geldt het voor onze eigen Joop van den Ende of Herman Heinsbroek (in zijn rol als platenbaas). Zij volgden hun hun intuïtie. De afloop is bekend.
Vuistregel Intuïtie, instinct of onweerstaanbare drang wordt nu door economen, neurologen, cognitieve psychologen en marketeers als een onderdeel beschouwd van de kenniswetenschap, en een noodzakelijk onderdeel van doeltreffende besluitvorming. De vuistregel is: als resultaten van een marktonderzoek niet worden ondersteund door een positieve intuïtieve overtuiging, laat het dan! ingesteldheid, dan blijft de argwaan erg groot. En is het intuïtieve gevoel over een besluit heel sterk ook al wordt het niet met statistieken ondersteund, probeer het dan maar!
Beter dan rationele analyse Psychologen trainen managers tegenwoordig in het herkennen en stimuleren van intuïtie. Omdat gutfeeling volgens hen rationele analyse vaak overtreft.
Drie manieren Manieren om intuïtie beter te gebruiken zijn:
1. Analyseer uw eerdere beslissingen Analyseer de beslissingen die u in het verleden op basis van intuïtie hebt genomen. Welke pakten goed uit. Probeer een patroon te herkennen.
2. Leer te luisteren en stimuleer intuïtieve krachten Intuïtie is soms niet in woorden uit te drukken. Leer te luisteren naar mensen die goed intuïtief beslissen, ook als ze het niet onder woorden kunnen brengen. Als iemand zegt: 'tja ik kan het niet zo goed onder woorden brengen maar...', kap het dan niet af, maar vraag door.
3. Maak van uw case een verhaaltje Doe net alsof uw probleem niet in het heden speelt, maar in een andere tijd. Alsof het niet 'echt' is. Het stimuleert uw verbeeldingskracht en voorkomt dat zich laat remmen en beperken door druk en omstandigheden van het moment.
Bron:Business 2.0