27 augustus 2010 -
Uit recent onderzoek van Hay Group blijkt dat maar liefst 59 procent van de medewerkers zich begin 2010 sterk heeft voorgenomen een nieuwe baan te zoeken in 2010. Een groot deel hiervan overweegt het zelfstandig ondernemerschap, aldus Rick Kruiswijk, algemeen directeur van HeadFirst.
In de periode hiervoor was de stap naar het zelfstandig ondernemerschap, vanwege de crisis, een risicovollere exercitie dan nu. Daarbij bezinnen werknemers zich tijdens hun welverdiende zomervakantie op hun toekomst. Deze combinatie zorgt ervoor dat Kruiswijk verwacht dat er in september en oktober veel medewerkers zelfstandig ondernemers zullen worden, ook wel ZZP’ers genoemd. Daarnaast hebben veel werknemers cursussen en salarisverhogingen moeten missen vanwege de crisis, ook dat zorgt ervoor dat de loyaliteit naar de werkgever minder sterk is.
Goede voorbereiding
Ook Roel Masselink, directeur van Platform Zelfstandig Ondernemers (PZO), constateert een aantrekkende markt en ziet de populariteit van het zelfstandig ondernemerschap nog steeds groeien: "Wij merken door het aantal vragen dat we binnen krijgen dat er een groeiende groep werknemers is die zich – overigens vaak om verschillende redenen – oriënteert op het zelfstandig ondernemerschap. PZO raadt wel iedereen aan om de stap naar het ondernemerschap goed voorbereid te zetten en ook na de start te zorgen voor goede ondersteuning."
Tips en tricks
De zomerperiode is een bezinningsperiode waarin veel werknemers gaan rondkijken naar nieuwe uitdagingen. Daarom komt HeadFirst met tien tips en tricks die kunnen helpen bij de daadwerkelijke stap naar het zelfstandig ondernemerschap:
1. Doe het niet puur voor het geld
Financieel succes is niet het juiste uitgangspunt voor een keuze voor een branche. Het is beter te kiezen voor een branche die past bij uw kennis en ervaring en waar uw hart naar uitgaat.
2. Ken uw sterke en zwakke punten
Iedere zelfstandig ondernemer heeft zowel kwaliteiten als zwaktes. Verbeter uw zwakke punten en als dat niet lukt kunt u altijd nog overgaan tot uitbesteden.
3. Stel zowel korte als lange termijn (drie tot vijf jaar) doelstellingen
Durf daarbij te investeren. Pas uw tarief (tijdelijk) aan of biedt (tijdelijk) diensten aan die u minder binnen je ambitieniveau vindt passen, als dit betekent dat u hierdoor nieuwe klanten of opdrachten kunt aannemen.
4.Beslis hoeveel u wilt verdienen
En vooral hoeveel u minimaal moet verdienen gezien uw financiële verplichtingen. Houd daarbij rekening met de noodzaak voor het opbouwen van financiële reserves. Dit om uzelf ruimte te geven nieuwe opdrachten te werven als het niet gelukt is om opdrachten naadloos op elkaar aan te laten sluiten.
5. Formuleer uw diensten vanuit het perspectief van uw klanten Niet uw kennis staat centraal, maar wat u voor de klant kunt betekenen.
6. Verzamel de juiste adviseurs om u heen
De basis van succes ligt naast het hebben van technische vaardigheden ook in het luisteren naar de ervaringen en het opvolgen van goede adviezen van betrouwbare business partners.
7. Breng uw concurrenten in kaart
Probeer te achterhalen wat hun sterke punten zijn en in welke richting zij zich bewegen. Uw positie ten opzichte van hen is bepalend voor de richting die u gaat kiezen. Wees concurrenten te slim af, of werk met ze samen.
8. Differentieer uw tarieven
Bijvoorbeeld naar de aard en duur van de opdracht. Een tarief aan uzelf, als persoon koppelen in plaats van aan uw dienstverlening lukt alleen als klanten uw persoonlijk kennen en weten dat u de enige bent die de dienst kan leveren.
9. Voorkom afhankelijkheid van één of enkele opdrachtgevers
Niet alleen omdat de fiscus daar grenzen aan stelt, maar vooral omdat u kwetsbaarder bent in geval een klant/branche door bijvoorbeeld bezuinigingen hun inhuur moet beperken.
10. Onderhoud en vergroot uw netwerk
Wie wilt u aan uw netwerk toevoegen en hoe pakt u dat aan? U kunt een agent of bemiddelingsbureau inschakelen, maar ook dan zult u nog zelf nieuwe contacten moeten leggen.
Tien tips en tricks voor de wannabe ondernemer. Handig! Daar verwacht je iets van dus. Maar of deze opsomming, voornamelijk gebaseerd op achterhaalde kennis en inzichten, ook echt iets bijdraagt? Ik denk het niet.
Zelf ben ik ook ondernemer en hanteer daarbij heel andere principes die worden onderbouwd door wetenschappelijk onderzoek. Want wat blijkt? Succesvolle ondernemers gaan 180 graden anders om met onzekerheid dan wij geleerd krijgen op business schools en wat afgeleid zou kunnen worden uit dit – ik denk via Google bij elkaar gesprokkeld – lijstje. Begin deze eeuw is er een vijftal principes ontdekt dat we Effectuation noemen. In Nederland zijn nog maar weinig mensen hiermee bekend. Helaas, zou ik er graag bij willen zeggen. Deze principes, door Saras Sarasvathy omschreven, staan haaks op de punten in dit artikel. Het grootste verschil is de voorspelbaarheid als uitgangspunt. Graag maak ik dat duidelijk aan de hand van twee voorbeelden:
Auteur Rick Kruiswijk adviseert als derde punt: stel zowel korte - als lange termijndoelstellingen. Leuke exercitie misschien, maar wat heb je daar aan in de onzekere marktsituatie waar de wannabe ondernemer zich momenteel mee geconfronteerd ziet? Markten laten zich anno 2010 nauwelijks nog voorspellen. In drie jaar tijd kan van alles gebeuren. Gelukkig maar! Het is dan ook zinloos om allerlei redenen te bedenken waarom je iets niet zou moeten proberen. Breng uw concurrenten in kaart, lees ik even verderop. Ook dat is onzin. Verrek, iets bestaat al! Toch maar niet proberen dus. Een gemiste kans.
Wat zeggen de principes van Effectuation hier nu over?
Advies 1: ga uit van ‘affordable loss’
Een expert entrepreneur rekent niet uit wat een initiatief of kans hem zal bieden. Dit is namelijk luchtfietserij. Komt er plots een grote klant opdagen, dan kun je je spreadsheet weggooien. Blijft die uit, dan moeten de prognoses naar benden worden bijgesteld. Richt je daarom op de downsite. Wat is het ergste dat me kan overkomen? Vraag je nu af of je dit er voor over hebt. De meeste initiatieven lijken enorme hoeveelheden geld te moeten kosten. Wie creatief zoekt naar partners in zijn eigen netwerk en een eerste klant heeft die pre-commitment belooft (lees: aangeeft dat er een markt is en je dus wel wil betalen), dan heb je met onoverkoombare risico’s niets te maken. En met concurrentie nog veel minder. Effectuation gaat er vanuit dat je kansen maakt en niet hoeft te signaleren of te ontdekken.
Advies 2 luidt daarom: ‘vorm partnerships’.
Mensen uit je eigen netwerk die met jou samen een nieuw initiatief creëren en bereid zijn daarin zelf ook te investeren met tijd en geld Concurrentie-analyse en strategic planning zijn daarom niet relevant wanneer je pre-commitment hebt van een klant. Alles wat er gaandeweg op je pad komt en wat je gedurende het project leert; dát bepaalt wat je daarna doen gaat. Het is dus geen kwestie van ‘plan and act’ maar ‘act and adapt’
Wie meer wil weten over de principes van Effectuation, nodig ik van harte uit om mij te mailen. thomasblekman@debeukelaar.com.
Nu heb ik nooit zware studies gevolgd, maar wat u meldt is hetgeen ik altijd al geroepen heb.
Een `hoop` heeft nu eenmaal ook met ´geloof´ te maken en dat is niet te plannen of cijfermatig uitdrukbaar.
Vooral het `stukje` betreffende het (eventuele) maximale risico wat ''vastkleeft'' aan een beslissing of aktie en welke inherente consequenties dit tot gevolg kan hebben, vind ik een sterk punt.
Beste M. Hoogervorst,
Laat me raden u bent ondernemer? :-) Dit zou mij niet verbazen in ieder geval.
Het aardige is dat de principes van Effectuation volstrekt logisch zijn voor ondernemers maar haaks staan op hetgeen wannabe ondernemers geleerd krijgen. Dit is precies het punt dat ik wil maken met bovenstaande kritiek op het lijstje met ongetwijfeld goed bedoelde punten.
Het mooie van de effectuation principes is dat deze principes ook nog te leren zijn. Er is dus hoop voor wannabee ondernemers.
Peter Drucker zei het al in 1985: “Most what you hear about entrepreneurship is all wrong, It’s not magic; it’s not mysterious; and it has nothing to do with genes. It’s a discipline, it can be learned.”
Moeten we ze wel het juiste leren…
Mvrgr,
Thomas Blekman
Partner De Beukelaar Groep
Lecturer at RSM Erasmus University (Center for Entrepreneurship)
Allen,
Hartelijk dank voor alle mooie berichten (ook die die ik via de mail heb gekregen)! Ik krijg zoveel verzoeken om meer informatie over effectuation dat ik nogmaals even reageer om aan de eerste behoeften te voldoen. Ik wil jullie graag wijzen op de site die door een bevriende collega van IMD wordt beheerd, Stuart Read: www.effectuation.org
Hier vind je veel (wetenschappelijke) informatie terug.
Voor diegenen die graag persoonlijke toelichting willen: er zijn nog enkele plaatsen vrij in de workshop ''180 graden anders!'' op 21 september aanstaande, waar de principes ook worden toegelicht.
Dit is de link naar de beschrijving van de workshop: (Klik hier)