Communicatie financiële instellingen laat nog altijd te wensen over
26 augustus 2010 -
De communicatie van financiële instellingen wordt nog altijd als ontoereikend beoordeeld door de Nederlandse consument. Meer dan de helft (59 procent) zegt de communicatie over de financiële situatie onvoldoende te vinden.
Dat blijkt uit onderzoek van Porter Novelli en De Vos & Jansen onder bijna 800 consumenten. Consumenten geven aan behoefte te hebben aan informatie over de wijze waarop financiële instellingen er voor staan en beleid voeren om de huidige crisis het hoofd te bieden. Het publieksvertrouwen in financiële instellingen is de afgelopen de eerste helft van dit jaar licht toegenomen, maar nog altijd onvoldoende.
Publieksvertrouwen
Op een schaal van 1 tot 10 groeide het vertrouwen in de Nederlandse banken 5,6 naar 5,8. Pensioenfondsen en verzekeraars doen het minder dan de Nederlandse banken. Pensioenfondsen scoren 5,5 en verzekeraars 5,3. Ook de toezichthouders als AFM en De Nederlandse Bank (DNB) scoren onvoldoende met 5,2.
Eigenbelang
De communicatie van financiële instellingen laat dus te wensen over. Niet alleen in de mate waarin gecommuniceerd wordt, maar ook door de inhoud. Tweederde van de Nederlanders (67 procent) is van mening dat financiële instellingen primair vanuit eigenbelang communiceren en geen rekening houden met wat de consument wil weten. Slechts één op de tien klanten heeft het gevoel dat financiële instellingen voldoende duidelijk maken wat zij doen om de relatie met de klant te verbeteren.