25 augustus 2010 -
Rekrutering en sociale media worden steeds meer in één adem uitgesproken. Kandidaten op zoek naar een nieuwe baan worden er steevast op gewezen dat hun profielen op dit soort media compleet en professioneel moeten zijn om gevonden te worden. Maar hoe professioneel en vindbaar is de sector zelf?
Het is duidelijk dat werving- en selectiebureaus en recruteringsprofessionals een aantal stappen zetten in sociale media maar ze lijken niet altijd te wijzen op een doordachte strategie.
Slecht zichtbaar
Werving- en selectiebureaus zijn aanwezig op sociale media maar weinigen promoten hun aanwezigheid (veertien procent) op die media via hun website. Acht procent heeft noch een website noch een aanwezigheid in sociale media. Zoals te verwachten is LinkedIn het belangrijkste platform (57 procent) waar rekruteringsbedrijven hun aanwezigheid kenbaar maken.
Professionele look kan veel beter
Waar werkzoekenden wordt aangeraden hun sociale media profielen op orde te hebben en die zo professioneel mogelijk te laten overkomen, kan hetzelfde niet worden gezegd van de doorsnee rekruteringsprofessional op het platform bij uitstek, LinkedIn. Ze geven zelf de indruk alle goed raad hun laars te lappen want 51 procent heeft geen foto en 52 procent vermeldt zelfs hun eigen website niet.
Gebrek aan ‘conversatie’
Door de beperkte zichtbaarheid van de rekruteringsbedrijven en de gebrekkige participatie van de rekruteringsprofessional is er weinig of geen ‘conversatie’ of engagement van de kandidaten. De belangrijkste redenen die worden aangehaald zijn ‘tijdsgebrek’ en ‘gebrek aan resultaat’. Het lijkt er sterk op dat sociale media slechts reactief worden gebruikt om papieren CV te vergelijken met de elektronische.
Rekruteringsbedrijven laten veel kansen lopen om de conversatie aan te gaan en in gang te houden met mogelijke kandidaten, vooral de latente zoekers. Die conversaties zouden in de toekomst kunnen leiden tot het gemakkelijker vinden van de juiste profielen.
Onderzoek
Deze onderzoeksgegevens zijn het resultaat van een marktonderzoek uitgevoerd door Vanguard Leadership in juli 2010. In dit marktonderzoek is gebruik gemaakt van social media en het internet om de gegevens in kaart te brengen. Er zijn 180 websites van rekruteringsbedrijven en 850 profielen van rekruteringsprofessionals geanalyseerd die actief zijn in de Belgische markt. Het volledige rapport en presentatie zijn beschikbaar op slideshare-rapport of -presentatie.
Zeer herkenbaar verhaal. Met CorporatieNL zijn we een groep (weblog, Linkedin, Twitter) gestart voor professionals werkzaam in de corporatiesector. Langzamerhand zien we recruiters binnenkomen en, gelukkig, ook steeds vaker mengen in de discussies over corporaties. De constatering is dan ook terecht dat recruiters meer kunnen doen, maar ik moet zeggen dat het begin er op sommige gebieden al wel is.
Mic Adam
|
|
26
-
08
-
2010
|
09
:
08
uur
Alvast bedankt voor jullie reacties.
@MJ - ik hoor graag wat je bedoeld met niet onderbouwd? Heb jij andere data?
@Michel Rijnders - het betreft een belgische studie. Is er een dergelijke studie in nederland om mee te vergelijken?
Beter zoeken? Ik zie toch heel wat vakgenoten actief op de nodige online netwerken! Maar er is zeker nog genoeg te doen / ontwikkelen / uit te vinden etc.