zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Recruiter zelf is onvindbaar op sociale media

25 augustus 2010 - Rekrutering en sociale media worden steeds meer in één adem uitgesproken. Kandidaten op zoek naar een nieuwe baan worden er steevast op gewezen dat hun profielen op dit soort media compleet en professioneel moeten zijn om gevonden te worden. Maar hoe professioneel en vindbaar is de sector zelf?

Het is duidelijk dat werving- en selectiebureaus en recruteringsprofessionals een aantal stappen zetten in sociale media maar ze lijken niet altijd te wijzen op een doordachte strategie. 



Slecht zichtbaar

Werving- en selectiebureaus zijn aanwezig op sociale media maar weinigen promoten hun aanwezigheid (veertien procent) op die media via hun website. Acht procent heeft noch een website noch een aanwezigheid in sociale media. Zoals te verwachten is LinkedIn het belangrijkste platform (57 procent) waar rekruteringsbedrijven hun aanwezigheid kenbaar maken. 

Professionele look kan veel beter

Waar werkzoekenden wordt aangeraden hun sociale media profielen op orde te hebben en die zo professioneel mogelijk te laten overkomen, kan hetzelfde niet worden gezegd van de doorsnee rekruteringsprofessional op het platform bij uitstek, LinkedIn. Ze geven zelf de indruk alle goed raad hun laars te lappen want 51 procent heeft geen foto en 52 procent vermeldt zelfs hun eigen website niet. 

Gebrek aan ‘conversatie’

Door de beperkte zichtbaarheid van de rekruteringsbedrijven en de gebrekkige participatie van de rekruteringsprofessional is er weinig of geen ‘conversatie’ of engagement van de kandidaten. De belangrijkste redenen die worden aangehaald zijn ‘tijdsgebrek’ en ‘gebrek aan resultaat’. Het lijkt er sterk op dat sociale media slechts reactief worden gebruikt om papieren CV te vergelijken met de elektronische.
Rekruteringsbedrijven laten veel kansen lopen om de conversatie aan te gaan en in gang te houden met mogelijke kandidaten, vooral de latente zoekers. Die conversaties zouden in de toekomst kunnen leiden tot het gemakkelijker vinden van de juiste profielen. 

Onderzoek

Deze onderzoeksgegevens zijn het resultaat van een marktonderzoek uitgevoerd door Vanguard Leadership in juli 2010. In dit marktonderzoek is gebruik gemaakt van social media en het internet om de gegevens in kaart te brengen. Er zijn 180 websites van rekruteringsbedrijven en 850 profielen van rekruteringsprofessionals geanalyseerd die actief zijn in de Belgische markt. Het volledige rapport en presentatie zijn beschikbaar op slideshare-rapport  of -presentatie.

 
 Doorsturen   5 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Jongere past online imago niet aan voor sollicitatie
 Social media en rekrutering: een mythe doorprikt?
 Van werving- en selectiebureau tot internet marketing bureau
 Recruiter heeft geen toegang tot sociale profielen
 
 
reacties
 
Michel Rijnders  |   | 
25-08-2010
 | 
07:28 uur
''Belgische recruiter zelf is onvindbaar op sociale media'', zou een wat duidelijkere titel zijn :-)
M.J.  |   | 
25-08-2010
 | 
09:03 uur
Ik wil graag melden dat ik het een slecht onderbouwd stuk vind, met een aantal zeer storende schrijf- c.q. tikfouten.
Tino Meijn  |   | 
25-08-2010
 | 
13:06 uur
Zeer herkenbaar verhaal. Met CorporatieNL zijn we een groep (weblog, Linkedin, Twitter) gestart voor professionals werkzaam in de corporatiesector. Langzamerhand zien we recruiters binnenkomen en, gelukkig, ook steeds vaker mengen in de discussies over corporaties. De constatering is dan ook terecht dat recruiters meer kunnen doen, maar ik moet zeggen dat het begin er op sommige gebieden al wel is.
Mic Adam  |   | 
26-08-2010
 | 
09:08 uur
Alvast bedankt voor jullie reacties.

@MJ - ik hoor graag wat je bedoeld met niet onderbouwd? Heb jij andere data?

@Michel Rijnders - het betreft een belgische studie. Is er een dergelijke studie in nederland om mee te vergelijken?
Jasper de Weerdt  |   | 
26-08-2010
 | 
11:31 uur
Beter zoeken? Ik zie toch heel wat vakgenoten actief op de nodige online netwerken! Maar er is zeker nog genoeg te doen / ontwikkelen / uit te vinden etc.

Jasper de Weerdt
Corporate Recruiter Achmea

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10