zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Effectieve communicatie begint met een goede eerste indruk

23 augustus 2010 - De spreker is geïntroduceerd. Op de dia achter hem zijn naam en het bedrijf waarvoor hij werkt. Alle aanwezigen hebben een programmaboekje met daarin exact dezelfde informatie. En hoe begint hij? "Hallo, ik ben die en die en werk voor dat en dat bedrijf." De kans om een goede eerste indruk te maken is voorgoed verkeken.

Teveel managers vergeten dat ‘je nooit een tweede kans krijgt om een eerste indruk te maken’, zo stelt JD Schramm,directeur van de Mastery in Communication Initiative van Stanford's Graduate School of Business. Dat geldt zowel voor geschreven als gesproken communicatie. Te vaak beginnen we onze presentaties, e-mails of brieven ongeïnspireerd, clichématig en saai. 



Pakkend intro
Als u een presentatie of brief opstelt, is het raadzaam eerst de kern van uw betoog op te schrijven. Hoe gaat u dit onder woorden brengen, wat is de beste volgorde, welk onderdeel is het belangrijkste, wat moet zeker vermeld worden en wat kunt u eventueel melden als er nog tijd en ruimte over is? Heeft u dit eenmaal onder woorden gebracht, doe dan een stapje terug en beslis dan zorgvuldig hoe u gaat beginnen. Belangrijk, want als u meteen de aandacht weet te grijpen, is men eerder geneigd naar de rest van uw betoog te luisteren of verder te lezen. 

Schrijf voor de ontvanger
Ditzelfde principe geldt ook voor sollicitatiebrieven. In deze tijden, nu de werkloosheid hoog is, is het des te belangrijker direct op te vallen tussen de enorme stapel die binnenkomt op elke vacature. Bedenk alvast wie de ontvanger is en hoe u diens interesse kunt wekken. Denk vanuit de ontvanger en diens wensen en behoeftes, niet die van uzelf. Nog iets: aangezien uw naam al bovenaan de brief en uw cv staat, hoeft u zichzelf in de inleiding heus niet nogmaals voor te stellen. 

Onderwerpregel met inhoud
Gezien de duizenden e-mails die we jaarlijks ontvangen, is een eerste indruk per e-mail zelfs nog belangrijker. Deze wordt bepaald door wat u in de onderwerpregel zet. Ga eens naar uw inbox en bekijk de onderwerpregels. Welke trekken echt uw aandacht? Waarschijnlijk minder dan tien procent. De ergste onderwerpregels zijn degenen die niets vertellen over de inhoud van de e-mail, zoals ‘follow-up’ of ‘update’. Schrijf uw onderwerpregel pas nadat u de e-mail geschreven hebt. Pas dan weet u namelijk exact waar de mail over gaat en kunt u de inhoud pakkend samenvatten.


Bron: Harvard Business Review
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Acht tips om op tijd en ontspannen op uw sollicitatie te komen
 Test online hoe u overkomt op anderen
 Eerste indruk is ook bepalend in e-mailmarketing
 Vijf tips voor een goede eerste indruk
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10