20 augustus 2010 -
Uit een online onderzoek van Regus onder 400 zakenmensen in de Benelux blijkt dat kantoorwerkers zich het meest ergeren aan collega's die weigeren hun verantwoordelijkheid te nemen of hun fouten toe te geven. De respondenten werd gevraagd naar de zaken waaraan zij zich het meeste stoorden. Ze mochten daarbij maximaal drie antwoorden geven.
De top tien grootste kantoorergernissen:
1. Collega's die weigeren fouten toe te geven en verantwoordelijkheid te nemen
Nummer 1 van de meest ergerlijke momenten op kantoor (46,5 procent van de ondervraagden) is wanneer collega's weigeren verantwoordelijkheid te nemen voor hun fouten of hun eigen schuld niet willen toegeven. Niet willen leren uit eerder gemaakte fouten hoort hier eveneens bij.
2. Deadlines en afspraken die niet worden nagekomen 38 procent van de respondenten stoort zich aan collega's die niet nauwgezet te werk gaan, afspraken die niet worden nagekomen of deadlines die niet worden gehaald.
3. Vieze openbare ruimtes
Hygiëne is belangrijk op de werkplek. Zo vindt bijna 36 procent van de ondervraagden het een kantoorzonde wanneer de gemeenschappelijke ruimtes er vies uitzien of wanneer de wc-borstel niet wordt gebruikt. Bij de werknemers van middelgrote bedrijven (50 tot 249 werknemers) vindt zelf 46,5 procent van de respondenten dit vervelend.
4. Luid telefoneren of privégesprekken voeren
Niet iedereen wil alles over zijn of haar collega's weten. Daarom beschouwt bijna 27 procent van de ondervraagden het ongepast wanneer collega's ongegeneerd luidruchtige privégesprekken voeren op kantoor.
5. Roddelen
Op elke werkplek wordt geroddeld, maar niet iedereen kan dit appreciëren. Zo blijkt dat 26,5 procent van de kantoorwerkers schadelijke achterklap of het verspreiden van valse geruchten als irritant ervaart.
6. Onaangename luchtjes
Op de zesde plaats (twintig procent) staan vieze luchtjes op kantoor, veroorzaakt door bijvoorbeeld stinkend voedsel of onaangename lichaamsgeuren. Blote (zweet)voeten horen daar ook bij.
7. Alcohol of roken op kantoor
Ondanks het feit dat roken en het drinken van alcohol op vrijwel alle werkplekken niet wordt toegelaten, gaf bijna zeventien procent van de respondenten aan zich hier regelmatig aan te storen. Dit kwam vooral naar voren bij de respondenten uit België en Luxemburg (22,5 procent).
8. Zakelijke clichés
Collega's die steeds monologen afsteken of die voortdurend in zakelijke clichés praten, maken zich niet populair op de werkvloer. Meer dan zestien procent van de respondenten uit de Benelux stoort zich hier aan.
9. Luie collega's
"Gij zult niet lui zijn" is een gebod dat vaak met voeten wordt getreden op kantoor. Zestien procent van de respondenten gaf luiheid aan als ergernis op kantoor. Vooral in Nederland (28 procent) wordt dit beschouwd als een grote kantoorergernis.
10. Misgrijpen
Zeven procent van de respondenten gaf aan het vervelend te vinden wanneer collega's zaken als wc-papier, pennen of koffie niet aanvullen wanneer die op zijn of wanneer bijvoorbeeld de prullenbak niet wordt geleegd.
Flexibel werken
Eduard Schaepman, algemeen directeur van Regus Benelux: "Heel wat ergernissen op kantoor kunnen snel tot het verleden gaan behoren wanneer we allemaal iets meer rekening houden met onze collega's. Wanneer werknemers de kans zouden krijgen om één of meerdere werkdagen per week buiten het kantoor te werken kan dit eveneens helpen om wat verdraagzamer met elkaar om te gaan."
Interessant onderwerp! Ik ben zelf actief in het Facility Management veld en er blijkt inderdaad uit onderzoek dat een goed ingerichte openbare ruimte wonderen kan doen voor de productiviteit van werknemers. Goed om te zien dat een vieze openbare ruimte wordt aangekaart als een ergernis.