zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zes momenten waarop u wél moet micromanagen

17 augustus 2010 - Micromanagen. In de meeste managementboeken staat dat u dit te allen tijde moet vermijden. Christine Rioran, hoogleraar management en consultant, stelt op Forbes echter dat er toch situaties zijn waarin uw nauwlettende supervisie en oog voor detail essentieel zijn.

Zes omstandigheden waarin u voor de verandering wél moet micromanagen:



1. De strategie verandert
Als een bedrijf of afdeling van strategie verandert of nieuwe processen implementeert, moet u over het algemeen nauwkeurig richting geven tot iedereen de nieuwe richting begrijpt en ermee overweg kan. 

2. De onderneming gaat iets nieuws doen
Als er nieuwe producten of diensten gelanceerd worden, is er vaak extra supervisie nodig. De onderneming betreedt immers onontgonnen terrein waarop iedereen snel op snelheid moet komen. Alle hens aan dek is hier het credo. 

3. Er komt een nieuwe leider, werknemer of afdeling

Het is een veelvoorkomende fout om te denken dat hele goede en ervaren geen advies en begeleiding kunnen gebruiken als ze nieuw zijn of een nieuw takenpakket krijgen. Dit kan betekenen dat projecten wat nauwkeuriger geëvalueerd moeten worden, er nieuwe prioriteiten vastgelegd moeten worden, er vanuit een ander gezichtsveld naar situaties gekeken moet worden, mensen aan elkaar voorgesteld moeten worden, enzovoort. Loop een tijdje mee met de nieuwe leidinggevende of werknemer tot hij/zij ingewerkt is. Komt er een nieuwe afdeling, houd de boel dat een tijdje nauwlettend in de gaten tot alles op rolletjes loopt. 

4. Resultaten blijven uit 
Maar al te vaal worden dingen eenvoudigweg niet gedaan. Leiders wachten dan vaak geduldig op veranderingen of de langverwachte resultaten. U hebt immers gedelegeerd. Wacht echter niet te lang. Blijft een project onafgerond, ga dan op zoek naar de reden daarvan. Soms is het te moeilijk voor een werknemer, soms zijn er obstakels vanuit de organisatie. En ja, soms doet iemand gewoon zijn werk niet. 

5. Een klant dient een ernstige klacht in
Als er iets misgaat op het gebied van service en de klantrelaties in gevaar komen, moet dit altijd onderzocht worden. Krijgt u een ernstig probleem te horen, zoek dit dan tot op de bodem uit en zorg dat u op de hoogte blijft. Vaker wel dan niet zullen uw bevindingen leiden tot een hoognodige verandering in de processen of klantenservice. 

6. De resultaten vallen tegen

Blijven de gewenste resultaten uit, week na week, dan moet u de verantwoordelijken op het matje roepen en de redenen van het uitblijven achterhalen. Vraag meteen wat er gedaan kan worden om wel resultaten te boeken. Verandert er nog niets, duik dan nog dieper in de achterliggende oorzaken om te kijken welke veranderingen noodzakelijk zijn. 

Uitleg
Wat de reden ook is, leg altijd eerlijk uit waarom u ineens gaat micromanagen. Zeg erbij dat u samen tot een oplossing wilt komen en hier alleen maar bij wilt helpen. Blijf overigens nooit te lang micromanagen. Moet u langdurig over iemands schouder meekijken, dan zit de betreffende persoon waarschijnlijk niet op de goede plek.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vier tips om niet te vervallen in micromanagement
 Een goede CEO doet niet aan micromanagement
 De zes beïnvloedingsstrategiëen van Cialdini
 Goede inwerkperiode bespaart miljarden
 
 
reacties
 
Frank  |   | 
17-08-2010
 | 
10:57 uur
Ik ben het volledig eens met de auteur. Maar al te vaak ontlopen wij onze eigen verantwoordelijkheden onder het mom van:'' Dit moet men onderwijl toch beheersen en bovendien heb ik het al druk genoeg'' Zaak is en blijft om jouw collegae (in de eerste plaats zij die aan jou rapporteren maar zeker ook het tweede echelon) ten allen tijden te blijven monitoren. Zowel in het belang van de collegae zelf, in het belang van jezelf en niet in de laatste plaats t.b.v. het bedrijfsbelang. Hiermee bespaar je jezelf en alle betrokkenen een hoop kostbare tijd en tevens veel negatieve energie.
vsconsul  |   | 
17-08-2010
 | 
12:25 uur
Met aandacht bloeit alles.

Dit is nou een leuk voorbeeld van mindfulness. Bizar om te lezen dat dat eigenlijk Not Done is.
Zonder aandacht gaat er niets.

Aandacht, te verstaan als kijken wat de ANDER nodig heeft. En dan ervoor te zorgen dat wat de ander nodig heeft gerealiseerd wordt.

Echt anders dan de BP directeur die liever ging zeilen, of zo.




REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10