Grootbank scoort ondergemiddeld op prijs-kwaliteit
16 augustus 2010 -
Op het gebied van spaarrekeningen scoren grootbanken nog steeds slecht op prijs - kwaliteit verhouding('value for money'). De grootbanken scoren gemiddeld een 6,1, net als bij de laatste meting vorig jaar. Dat blijkt uit recent onderzoek van financiële vergelijkingssite Independer.nl.
Rabobank (6,3), Fortis Bank (6,2), SNS Bank (6,2), ING Bank (6,0) en ABN Amro (5,8) scoren opvallend lager dan de best scorende banken ASN Bank (8,2), Triodos Bank (8,1), Garantibank (8,0) en NIBC Direct (7,9) op dit gebied.
Verschil in waardering
Uit de laatste update van de Independer.nl Consumenten Monitor blijkt dat er grote verschillen zijn in de waardering van banken. Zo lopen de scores op het gebied van 'beloften nakomen' zelfs uiteen van een 5,9 (Nationale Nederlanden) tot een 8,3 (Triodos Bank). En de verschillen op het gebied van 'klaarstaan voor klanten' lopen uiteen van een 6,0 (Advanzia Bank) tot een 8,2 (Triodos Bank). De score op 'snelheid van dienstverlening' varieert van een 6,2 (Advanzia Bank) tot een 7,9 (Amsterdam Trade Bank, Garantibank, ASN Bank en Triodos Bank).
Stijgers en dalers
De grootste dalers zijn De Hypotheker (gemiddelde score 6,4) en Advanzia Bank. Zij hebben beide een gemiddelde score van 6,0 en zijn beide gedaald met 0,6. De grootste stijgers zijn Kruidvat (+ 0,9) en Nationale Nederlanden (+0,7). Maar zij staan ondanks deze stijging nog steeds onderaan (met respectievelijk een 6,3 en 6,1).
Mening
Afgelopen jaar beoordeelden ruim 122.000 bezoekers die op Independer.nl een vergelijking maakten spaarrekeningen en deposito's van de bank waar zij het grootste deel van hun spaargeld hebben staan. Ze gaven hun mening over de volgende aspecten:
- Klaarstaan voor klanten
- Snelheid van dienstverlening
- Beloften nakomen
- 'Value For Money' (prijs - kwaliteit verhouding)
Als je naar de redenen kijkt waarom de grootbanken slecht scoren kan je helaas stellen dat de arrogantie van de meeste grootbanken naar alle waarschijnlijkheid weer terug is. Sommige hebben een erg kort geheugen en zijn vergeten dat de overheid - met ons geld - deze geldspenderende machines overeind gehouden heeft. Jammer, het zou beter zijn geweest als ze lering hadden getrokken uit het hele proces.
Gaan ze daar werkelijk wakker van liggen denk je? Of gaat het stiekeme graaien der banken gewoon door zoals van ouds? We hebben namelijk als consument en belastingbetaler nog geen enkel excuus of dank je wel voor de steun van die 'groot banken' gekregen. Raar eigenlijk, als je er zo over nadenkt.