Bedrijven geven steeds duurdere relatiegeschenken weg
3 december 2002 -
Het aantal relatiegeschenken dat bedrijven weggeven daalt, maar de waarde per geschenk stijgt. De stijging is zelfs dermate hoog, dat de branche in 2002 twintig procent meer omzet maakt dan het jaar ervoor.
Dat blijkt uit onderzoek door Intomart in opdracht van het magazine Incentive.
Klanten en personeel Lang niet alle bedrijven doen aan relatiegeschenken, slechts 24 procent. Tweederde van alle geschenken zijn bedoeld voor klanten, de rest voor het eigen personeel met name in de vorm van het kerstpakket. In totaal wordt dit jaar voor 677 miljoen Euro aan relatiegeschenken uitgegeven. In 2001 was dat nog 564 miljoen Euro.
Top-3 relatiegeschenken De top-3 relatiegeschenken is als volgt:
1. Drank (alcoholisch en non-alcoholisch) 2. Bloemen of bloemenbom 3. Kantoorbenodigdheden
Inmiddels is er het een en ander veranderd.
Originele relatiegeschenken doen het inderdaad goed, maar de gemiddelde waarde van relatiegeschenken lijkt de afgelopen jaren weer te zijn gedaald.