13 augustus 2010 -
De ondernemer is veeleisend wat betreft de bereikbaarheid in de vrije tijd van zijn medewerkers. 60 procent verwacht dat het personeel ook buiten kantoortijden bereikbaar is. Bijna een kwart wil dat zijn personeel gedurende zeven dagen per week paraat staat en van acht procent moet dit ook in de vakantie.
Om een goede bereikbaarheid te garanderen, geeft een op de vijf bedrijven al zijn medewerkers een mobiele telefoon. 36 procent geeft alleen het mobieltje aan mensen voor wie het apparaat noodzakelijk is voor de uitvoering van de functie.
Strikte eisen
De overgrote meerderheid stelt aan het privé-gebruik van de telefoon wel strikte eisen. Bijna 30 procent verbiedt het privégebruik van het mobieltje van de zaak, 40 procent vindt privégebruik goed, maar stelt een limiet. De bereikbaarheid is daarmee vaak een zakelijke aangelegenheid.
Om de risico's van hoge kosten voor privégebruik van de telefoon of laptop te vermijden, is het noodzakelijk om hierover onderling goede afspraken te maken. Toch geeft bijna 40 procent aan dit niet in de arbeidsvoorwaarden te hebben opgenomen.
Optimaal bereikbaar
Opvallend is dat ruim 40 procent van de bedrijven zowel een mobieltje als een laptop ter beschikking stelt, voor optimale bereikbaarheid van de werknemer . De trend dat werknemers na kantooruren voor de zaak gebeld of gemaild kunnen worden, lijkt hiermee definitief een feit. Alsmede de verwachting dat werknemers de telefoon na werktijd opnemen.
Aan het belang van de bereikbaarheid van werknemers, koppelt 80 procent van de ondernemers het rapportcijfer acht of hoger.
Het artikel vind ik deels achterhaald. Immers, de laptop en het mobieltje waren initieel het 'belastingvrije' douceurtje voor de werkne[e]m[st]er. Doordat de markt meer en meer naar 27/7 draaide, kwam het voordeel van deze geste naar voren.
Uit het artikel blijkt dat, ook wanneer je geen laptop/mobieltje van de zaak hebt, je toch bereikbaar zou moeten zijn, men gaat daar voetstoots maar vanuit. Persoonlijk vind ik dit niet zo vanzelfsprekend.
Immers, wat dit soort zaken aan gaat dienen er afspraken te worden gemaakt om zaken helder te houden. Wanneer er zelfs sprake zou zijn van een 24 uurs bereikbaarheid, zijn daar wettelijke bepalingen voor. Het artikel stelt het heel juist dat hier juist heldere afspraken op zijn plaats dient te zijn.
Bereikbaarheid buiten de kantooruren is namelijk zeker niet altijd een vanzelfsprekendheid. Ik doel hier dan ook op mensen die het in zich hebben altijd maar 'voor de zaak' bereikbaar en inzetbaar te willen zijn, mensen die ook een beetje tegen zichzelf in bescherming moeten worden genomen.
Nuttig artikel overigens die veel mensen aan het denken zou moeten kunnen zetten, zij het in de zin te bekijken of dit aspect al op papier is geregeld.
ridgway
|
|
13
-
08
-
2010
|
09
:
22
uur
En de meeste bedrijven vergeten een vergoeding te geven voor hetpermanent standby staan in je vrije tijd. Vraag maar eens aan een dienstverlener wat een SLA kost om 24x7 beschikbaar te zijn voor het bedrijf: onbetaalbaar!
Aan het belang van de bereikbaarheid van werknemers, koppelt 80 procent van de ondernemers het rapportcijfer acht of hoger.
Deze regel viel mij op en ik stelde daar een regel tegenover.
Hoe hoog scoort de werkgever op de lijst bij zijn werknemers? Dit is zeker geen 80%, want de laatste jaren is gebleken, dat de binding tussen werknemer en het bedrijf, door de werkgever behoorlijk is verpest. Wanneer een werkgever een goed personeelsbeleid heeft en de mensen betrekt bij het bedrijf, dan heeft de werknemer geen probelmen met zakelijk en privé tijd schappelijk te gebruiken.
Dus ga eens goed met je personeel om en je zal ook op de lijst bij de werknemers 80% kunnen scoren in belangrijkheid.
Daar ontbreekt het steeds aan.