zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vijf dingen die u niet moet doen als u relaties gaat mailen

12 augustus 2010 - Het verwerven van goede opt-in adressen is essentieel voor iedere succesvolle e-mail marketing campagne. Zo bouwt u een lijst van ontvangers op voor wie de boodschap relevant is en wordt de responsratio hoger. Bovendien voorkomt u zo dat uw e-mail als spam wordt gezien.

6Minutes.be zet vijf dingen op een rijtje die u moet vermijden bij het verwerven van adressen:



1. Geen opt-in systeem gebruiken
Laat u niet verleiden tot het sturen van e-mail naar mensen die zich nooit ingeschreven hebben voor uw nieuwsbrief. Ze hebben zich niet voor niets niet ingeschreven. Een grotere lijst betekent niet noodzakelijk een betere lijst. Verstuurt u veel ongevraagde e-mails dan kan dit op den duur een negatieve invloed hebben op uw reputatie. Mensen die e-mails ontvangen waarvoor ze zich niet ingeschreven hebben, zullen misschien niet klagen bij de afzender, maar wel bij hun ISP of op een sociaal netwerk. Stuur uw nieuwsbrief dus alleen naar mensen die u hier toestemming voor hebben gegeven. 

2. Zomaar een adressenlijst kopen
Aangekochte lijsten kunnen verzameld zijn middels marktonderzoek, bij financiële instellingen of zelfs bij elkaar gesprokkeld zijn door automatische webcrawlers. Aangekochte lijsten resulteren vaak in spammeldingen die uw reputatie schaden bij zowel ISP’s als potentiële klanten. E-mail campagnes gaan over een doorlopende klantenrelatie, verspreid over meer dan een actie, het is dus cruciaal om de tijd te nemen voor het aanleggen van een goede lijst. 

3. Inactieve adressen verwaarlozen
Zodra u een adressenbestand aangelegd hebt en uw eerste e-mail campagnes verstuurd hebt, moet u gaan tracken. Op deze manier kunt u achterhalen welke ontvangers al lange tijd niets meer kopen, niet doorklikken of uw mails zelfs niet openen. Sommige inactieve adressen kunnen, wanneer ze niet verwijderd worden, uiteindelijke zorgen voor blokkades of filtering door ISP's. Of erger: u wordt bestempeld als ‘spammer’. U kunt een paar dingen doen: de inactieve adressen verwijderen of proberen ze weer te activeren door hen bijvoorbeeld een speciale aanbieding te sturen. U kunt ook minder vaak mailen of met een andere content. 

4. Teveel verwachten

Wees realistisch over de verwachte resultaten. E-mail campagnes moeten steeds opnieuw getest worden. Verwacht geen instant succes en rijkdom. Bedenk dat een e-mail campagne niet alleen bedoeld is om te verkopen maar ook klanten kan binden. Vraag advies aan experts, luister naar collega’s en kijk wat de concurrentie doet. Een grote lijst kan misschien een responsratio van 0,3 procent hebben, maar een zeer doelgerichte, gesegmenteerde nichelijst haalt mogelijk een responsratio van wel 50 procent. 

5. Uw e-mailcampagnes scheiden van uw marketingstrategie
Om e-mailadressen te verzamelen, uw database aan te vullen en een online gemeenschap te bouwen, doet u er goed aan om e-mailcampagnes te integreren in de algemene marketingstrategie. Maak goed en gelijktijdig gebruik van alternatieve marketingkanalen.


Bron: 6Minutes
 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 E-mail marketing? Kies voor ‘opt-in’.
 Eerste indruk is ook bepalend in e-mailmarketing
 E-mail marketing in tien stappen
 E-mail marketing streeft direct mail voorbij
 
 
reacties
 
Freerk  |   | 
12-08-2010
 | 
13:59 uur
Het sturen van ongevraagde email nieuwsbrieven is niet alleen onverstandig, het is sinds 1 oktober 2009 in Nederland strafbaar.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10