Vijf dingen die u niet moet doen als u relaties gaat mailen
12 augustus 2010 -
Het verwerven van goede opt-in adressen is essentieel voor iedere succesvolle e-mail marketing campagne. Zo bouwt u een lijst van ontvangers op voor wie de boodschap relevant is en wordt de responsratio hoger. Bovendien voorkomt u zo dat uw e-mail als spam wordt gezien.
6Minutes.be zet vijf dingen op een rijtje die u moet vermijden bij het verwerven van adressen:
1. Geen opt-in systeem gebruiken
Laat u niet verleiden tot het sturen van e-mail naar mensen die zich nooit ingeschreven hebben voor uw nieuwsbrief. Ze hebben zich niet voor niets niet ingeschreven. Een grotere lijst betekent niet noodzakelijk een betere lijst. Verstuurt u veel ongevraagde e-mails dan kan dit op den duur een negatieve invloed hebben op uw reputatie. Mensen die e-mails ontvangen waarvoor ze zich niet ingeschreven hebben, zullen misschien niet klagen bij de afzender, maar wel bij hun ISP of op een sociaal netwerk. Stuur uw nieuwsbrief dus alleen naar mensen die u hier toestemming voor hebben gegeven.
2. Zomaar een adressenlijst kopen Aangekochte lijsten kunnen verzameld zijn middels marktonderzoek, bij financiële instellingen of zelfs bij elkaar gesprokkeld zijn door automatische webcrawlers. Aangekochte lijsten resulteren vaak in spammeldingen die uw reputatie schaden bij zowel ISP’s als potentiële klanten. E-mail campagnes gaan over een doorlopende klantenrelatie, verspreid over meer dan een actie, het is dus cruciaal om de tijd te nemen voor het aanleggen van een goede lijst.
3. Inactieve adressen verwaarlozen
Zodra u een adressenbestand aangelegd hebt en uw eerste e-mail campagnes verstuurd hebt, moet u gaan tracken. Op deze manier kunt u achterhalen welke ontvangers al lange tijd niets meer kopen, niet doorklikken of uw mails zelfs niet openen. Sommige inactieve adressen kunnen, wanneer ze niet verwijderd worden, uiteindelijke zorgen voor blokkades of filtering door ISP's. Of erger: u wordt bestempeld als ‘spammer’. U kunt een paar dingen doen: de inactieve adressen verwijderen of proberen ze weer te activeren door hen bijvoorbeeld een speciale aanbieding te sturen. U kunt ook minder vaak mailen of met een andere content.
4. Teveel verwachten
Wees realistisch over de verwachte resultaten. E-mail campagnes moeten steeds opnieuw getest worden. Verwacht geen instant succes en rijkdom. Bedenk dat een e-mail campagne niet alleen bedoeld is om te verkopen maar ook klanten kan binden. Vraag advies aan experts, luister naar collega’s en kijk wat de concurrentie doet. Een grote lijst kan misschien een responsratio van 0,3 procent hebben, maar een zeer doelgerichte, gesegmenteerde nichelijst haalt mogelijk een responsratio van wel 50 procent.
5. Uw e-mailcampagnes scheiden van uw marketingstrategie Om e-mailadressen te verzamelen, uw database aan te vullen en een online gemeenschap te bouwen, doet u er goed aan om e-mailcampagnes te integreren in de algemene marketingstrategie. Maak goed en gelijktijdig gebruik van alternatieve marketingkanalen.
Bron:6Minutes