Tien tips om de impact van een crisis op werknemers te beperken
12 augustus 2010 -
Zoals de crisis in de Golf van Mexico wel bewezen heeft, kan het gebeuren dat leiders die onder druk staan een foutje maken. Hoe de leider in zo’n geval communiceert heeft niet alleen invloed op de externe perceptie van de onderneming maar ook op de werknemers – die hun werk moeten doen terwijl hun bedrijf onder vuur ligt.
1. Voorkom te allen tijde een informatievacuüm Ten tijde van crisis verwachten werknemers van hun leider informatie, antwoorden en vertrouwen. Krijgen ze dit niet van hem, dan gaan ze uit van de berichten in de media of erger, het geruchtencircuit. Leiders moeten daarom tijdens een crisis proactief communiceren met hun werknemers. Zorg dat men erop kan vertrouwen dat u de laatste informatie en de juiste feiten hebt.
2. Wees consistent
Zorg dat u extern en intern dezelfde boodschap uitdraagt. Wat u aan de buitenwereld vertelt, bereikt uw werknemers ook. Zit er verschil in uw berichtgeving dan kan dit zeer schadelijk zijn.
3. Straal vertrouwen uit
Werknemers kunnen flink van slag zijn door de gebeurtenissen en de media-aandacht. Het is dus belangrijk dat de leider vertrouwen in de onderneming uitstraalt. Ook het vertrouwen uitspreken dat de organisatie er alles aan zal doen om haar mensen er doorheen te slepen kan zeer motiverend werken.
4. Kies uw woorden voorzichtig
Crises zijn emotionele aangelegenheden, dus voorkom dat u zomaar iets roept dat later verkeerd uitgelegd kan worden. Hoewel het belangrijk is dat u een menselijke reactie vertoont, zal een rustige, evenwichtige reactie voorkomen dat uw woorden verkeerd geïnterpreteerd worden.
5. Wees zo eerlijk mogelijk
Het kan verleidelijk zijn om uw werknemers te beschermen, maar het heeft geen enkele zin om ze een vals gevoel van zekerheid te geven. Erken de ernst van de situatie en wees duidelijk over hoe u die aan gaat pakken.
6. Erken de druk die de werknemers ervaren
Ten tijde van crisis kan het voelen alsof de hele wereld tegen u is. Zelfs nu is het echter van belang om open, meelevend en betrokken te zijn jegens uw medewerkers. Zonder dat extra beetje erkenning, is het moraal zo verdwenen.
7. Laat geen middel onbenut om werknemers te informeren Persoonlijke gesprekken, webcasts en zelfs teleconferenties kunnen het verschil maken. Ook e-mail en publicaties op intranet kunnen een steentje bijdrage. Zet in ieder geval alles op alles en gebruik alle beschikbare middelen om te blijven communiceren met alle werknemers in de organisatie.
8. Luister naar uw mensen
Werknemers hebben het nodig om te weten dat hun ideeën en zorgen gehoord worden. Geef gelegenheid tot het stellen van vragen na bijeenkomsten, las speciale vragenuurtjes in, nodig uit om te reageren op uw blogposts.
9. Geef werknemers de kans bij te dragen aan de oplossing Werknemers kunnen heel veel doen om een crisis te helpen bedwingen en hier gebruik van maken kan zeer waardevol zijn. Denk aan het enorme team dat hielp om het BP-olielek te dichten. Toon waardering voor dergelijke bijdrages, die vaak veel stress en lange werkdagen betekenen.
10. Werk door
Zorg dat de medewerkers die niet direct bij de crisis betrokken zijn gewoon aan het werk kunnen blijven – onder andere door ook hun moraal en motivatie op peil te houden. Een focus op de lange termijn helpt bovendien om een crisis effectief te boven te komen.