zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Chinese consument koopt massaal online

11 augustus 2010 - Met de grootste populatie in de wereld lijkt China de ideale markt om in te investeren. Om gericht op deze markt te kunnen inspelen, doet Roland Berger Strategy Consultants jaarlijks onderzoek naar de Chinese consument. Naast toegenomen merkbewustzijn, heeft de Chinees online shoppen volledig ontdekt.

Daarnaast wordt het internet steeds intensiever gebruikt om producten te bekijken en beoordelen. Bedrijven moeten juist op deze trend inspelen, aldus het strategisch adviesbureau. 



Geen homogene massamarkt
"De Chinese markt benaderen als een homogene massamarkt is verleden tijd," zegt Alexander Belderok, partner bij Roland Berger Nederland. Vorig jaar bleek al dat de Chinese consument steeds meer om een individuele benadering vroeg. Deze trend lijkt zich voort te zetten. Consumenten worden steeds diverser door hun verschillen in waarden. De jongere generatie en de mensen in de middenklasse zijn vaak op zoek naar merken die geassocieerd worden met plezier en spanning als ze op zoek zijn naar bepaalde consumptiegoederen. Prijs was ooit een bepalende factor om iets al dan niet te kopen. Nu is dit slechts één van factoren naast merknaam, kwaliteit en persoonlijke stijl. 

100 procent per jaar

Het aantal internetgebruikers in China heeft een explosieve groei doorgemaakt in het afgelopen decennium. In 2009 telde het land 384 miljoen gebruikers, terwijl dat in 2000 nog maar 23 miljoen waren. Chinese consumenten gebruiken steeds vaker online kanalen om producten te kopen. Het aantal online winkeltransacties is gegroeid met een gemiddeld jaarlijks percentage van over de 100 procent in de afgelopen jaren. Charles-Edouard Bouée, president & managing partner van Roland Berger in groot China: "Terwijl e-commerce in China vergeleken met online winkelen in de Verenigde Staten (VS) nog steeds laag is in absolute getallen, groeit de internethandel in China wel vijf keer sneller dan in de VS. Bovendien wordt verwacht dat deze sterke groei zal doorzetten, voornamelijk omdat online betalingssystemen en veiligheid ook in China blijven verbeteren." 

Internet Word Of Mouth

Naast online aankopen, groeit het aantal online gesprekken en discussies door gebruikers ook hard. Dit wordt ook wel Internet Word of Mouth (IWOM) genoemd en is vooral in China heel sterk. Ongeveer de helft (56,3 procent) van de consumenten geeft aan voor het eerst over een merk te horen via IWOM en 58,7 procent besluit iets te kopen door IWOM. "Het is dus van belang dat bedrijven gaan inspelen op Chinese consument die zich online bevindt. Zeker als het gaat om IWOM, omdat dit je merk kan maken maar ook breken. Door bij te houden wat de voorkeuren van de gebruikers en op de juiste manier deel te nemen aan discussies kunnen bedrijven de consument direct bereiken en je merkimago blijven verbeteren," legt Belderok uit. 

Persoonlijke stijl en mode belangrijker

Chinese consumenten plaatsen steeds meer nadruk op persoonlijke stijl zowel doord naar de laatste mode te kijken, als door het groeiende individualisme. Meer consumenten blijven up-to-date over trends en grofweg de helft vindt de stijl van het product belangrijker dan de functie. Volgens het onderzoek koopt meer dan een kwart van de ondervraagde consumenten nieuwe telefoons alleen maar omat ze het gevoel hebben dat hun huidige telefoon niet meer in de mode is. Met een gemiddelde van een telefoon per 1,5 jaar, is de verkoop van mobiele telefoons in China nu op gelijke voet met volwassen markten zoals in West-Europa.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zaken doen met India: wiebelende hoofden en een rekbaar begrip van tijd
 Nederland heeft kleinste inkomensverschillen ter wereld
 Drie mythes omtrent zaken doen in China
 Westerse manager onderschat zijn Chinese collega
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10