11 augustus 2010 -
De crisis leidde voor veel werknemers tot baanonzekerheid, minder salaris en het beperken van secundaire arbeidsvoorwaarden. De gebruikelijke middelen om mensen te motiveren zijn niet langer bechikbaar, terwijl ze harder nodig zijn dan ooit. Wat kunt u nog wel doen om u personeel te motiveren?
1. Verbeter de communicatie
Het is cruciaal dat de redenen voor ontslagen goed uitgelegd worden. Leidinggevenden moeten hun medewerkers regelmatig persoonlijk informeren en met hen in gesprek gaan. Op die manier blijven ze betrokken en productief. Merkt u dat u steeds opnieuw hetzelfde gesprek moet voeren, dan is dat waarschijnlijk omdat de werknemer de wil, niet de vaardigheden, verloren heeft om zijn werk goed te doen.
2. Reduceer negatieve gevoelens
Na een ontslagronde voelen de overblijvers vaak twee frustraties: ‘ik heb nog wel werk, maar ook dubbel zoveel stress voor hetzelfde geld’ en/of ‘ik heb nog werk maar mijn ex-collega’s niet’. Werknemers begrijpen vaak wel waarom ontslagen nodig waren, maar hebben er moeite mee om anderen te zien vertrekken. Neem de tijd om die negatieve emoties te minimaliseren en uw mensen gerust te stellen dat hun baan niet op de tocht staat. Doet u dit niet, dan kan dat tot een zelfdestructieve cyclus leiden waarin zorgen en wantrouwen de boventoon voeren.
3. Communiceer vroegtijdig
Organisaties die in willen krimpen en toch een gemotiveerd kernbestand aan personeel willen behouden moeten ervoor oppassen dat angst geen kans krijgt. Mensen hebben de neiging het zinkende schip te willen verlaten als de eerste tekenen van ontslagen zich aandienen. Dat kan er toe leiden dat de beste mensen vertrekken en de kennis die zo nodig is om te overleven met zich meenemen. Vroegtijdige communicatie over wat komen gaat is daarom essentieel.
4. Betrek het personeel bij de besluitvorming
Beslissingen die van bovenaf opgelegd worden, stuiten vaak op weerstand. Open communicatie is daarom erg belangrijk om te zorgen dat veranderingen geaccepteerd worden. U kunt zelfs nog verder gaan door het personeel actief te betrekken bij het besluitvormingsproces. Mensen zijn eerder geneigd beslissingen te steunen waar ze zelf aan bijgedragen hebben. Personeel kan natuurlijk niet besluiten dat de ontslagen niet doorgaan, maar ze kunnen wel actief adviseren over hoe omgegaan kan worden met de veranderende verantwoordelijkheden en bedrijfsprocessen die eruit voortvloeien.
5. Bied de ontslagenen praktische hulp
Ontslag is soms onvermijdelijk maar betekent gelukkig niet meer automatisch het eind van iemands carrière. Een goed werkgever doet echter wel meer dan het meegeven van een oprotpremie. Vertrekkende werknemers zouden goed begeleid moeten worden, zowel emotioneel als praktisch. Vooral hulp bij het vinden van een nieuwe baan of opleiding is aan te raden.
6. Ga op koopjesjacht
U wilt overtollig geworden personeel wel helpen, maar hoe doet u dat als de middelen beperkt zijn? Ga op koopjesjacht. Zoek naar partijen die hen goed maar goedkoop kunnen bijstaan, bijvoorbeeld met sollicitatietrainingen.
7. Ga effectiever werken
Ontslagrondes kunnen de ideale gelegenheid zijn om noodzakelijke veranderingen door te voeren om effectiever te gaan werken. Enkele kleine aanpassingen kunnen het personeel al opnieuw motiveren en de problemen aan het licht brengen die wellicht al jaren spelen. Zorg dat iedereen de (nieuwe) doelstellingen kent en de middelen tot zijn beschikking heeft om optimaal te presteren.
8. Omarm veranderingen organisatiebreed
Als het management nalaat om heldere, doordachte beslissingen te nemen tijdens een crisis werkt dit wantrouwen in de hand. Managers moeten dan ook positief blijven en een voorbeeldfunctie vervullen door krachtig en consistent leiding te geven. Ze moeten niet alleen delegeren, maar ook transparante, doordachte en resolute beslissingen nemen. Pas wel op dat u werknemers de ruimte blijft geven en hun resterende enthousiasme niet in de kiem smoort door te strenge regels door te voeren.
9. Leef mee met uw medewerkers
Het is belangrijk om te beseffen wat de impact van de emoties is die loskomen na ontslagen. Medewerkers hebben afscheid moeten nemen van hun collega’s, vrienden soms. Negatieve emoties die daarbij los komen, kunnen de prestaties negatief beïnvloeden. Houd als manager rekening met die gevoelens en stem uw communicatie daarop af.
10. Bekijk het van de zonnige kant
Richt u op de positieve kanten van de veranderingen. Kijk naar wat er wel goed gaat. Als de ontslagen goed uitgevoerd zijn, kan het zijn dat de organisatie flexibeler en beter gaat presteren en dus succesvoller wordt. Op de lange termijn is dit goed voor alle personeelsleden. Kijk dus liever naar de kansen dan naar de bedreigingen die voortkomen uit de situatie, zie de uitdaging die aan de verandering ten grondslag ligt en kijk vooruit.
Allemaal waar wat er staat, maar als je hier nu pas mee begint zullen de meeste mensen hier niet intuinen. Het is gemeend, en dan vanaf het moment dat je begint aan een functie, of niet.
Alleen jammer dat het nog nodig is, dat managers hierop geattendeerd moeten worden ... zegt meteen iets over de managers. Daar las ik laatst op managersonline.nl ook al over dat het meerendeel zich erg goed vindt als manager (hun personeel niet). Waarschijnlijk allemaal managers die hier mee aan de slag gaan!
de overlevers van een ontslagronde zullen de eerste tijd onrustig zijn. ze moeten weer vertrouwen krijgen in het ''nieuwe''beleid.
Extra aandacht, en wanneer mogelijk investeren in (betaalbare) trainingen geeft ook het gevoel dat we de goede kant op gaan.