9 augustus 2010 -
Een derde van de Amerikaanse werknemers wil een nieuwe baan als die kans zich voordoet, vooral omdat ze het vertrouwen in hun werkgever verloren hebben door de crisis. Dit blijkt uit onderzoek van Deloitte. Deze potentiële uitstroom kan natuurlijk tot grote problemen leiden bij veel organisaties.
Ook het gebrek aan open communicatie door de top en het gevoel oneerlijk of onethisch behandeld te zijn, is voor een groot aantal werknemers reden om uit te kijken naar een nieuwe baan.
Zorgen
Managers en directieleden maken zich hier grote zorgen over, zo blijkt uit het onderzoek. Ze erkennen meteen dat het herstellen van vertrouwen een essentiële rol zal spelen bij het behoud van personeel.
Ethiek
Verder kwam uit het onderzoek naar voren dat werkgevers en werknemers heel anders denken over ethiek. De directie zegt zeker rekening te houden met de gevolgen van hun beslissingen op het ethische gedrag van hun personeel, maar bijna de helft van de werknemers stelt dat steeds meer van hun collega’s onethisch gedrag vertonen. Ook deze kwesties dienen aangepakt te worden willen organisaties niet nog meer geld kwijt zijn aan werving en selectie en niet nog meer waardevolle krachten verliezen.
Bron:Management Issues
Frappart nu te vernemen dat er zoveel ondernemers plots met vertrouwen bezig zijn. Janus Kizuna is al vanaf het begin van haar bestaan bezig met verticaal en horizontaal vertrouwen in organisaties.
We meten, we weten en we handelen. En pas de laatste tijd lijken veel managers zich zorgen te maken over het weggelopen vertrouwen ... als het er al geweest is. Want uit onze metingen kwam ook eerder al niet zo'n enorm groot vertrouwen naar boven. Zeker iets voor managers om wat mee te doen, lijkt me zo. Wij werken er al enige tijd in ieder geval, met veel plezier, heel nadrukkelijk mee. Maar (plots) geinteresseerde managers zijn altijd welkom voor meer toelichting.
Vertrouwen en ethiek spelen bij ons mensen altijd op een diepere laag en zijn daardoor moeilijk te traceren.
Het overkomt ons allemaal wel eens dat als iemand je een streek levert, je pas achteraf het gevoel krijgt: ''dat had ik nooit van hem/haar gedacht'' of juist: ''zie je wel dat hij/zij niet te vertrouwen is''.
Er bestaat een indringende methodiek om te verder te kijken naar wat er werkelijk speelt tussen mensen die in een organisatie of team (des-)functioneren.
Dit VerderKijken levert inzichten op die ertoe kunnen leiden dat het vertrouwen tussen mensen weer gaat stromen op respectvolle wijze en problemen/blokkades verdwijnen.
Maandelijks kan op laagdrempelige wijze worden kennisgemaakt met deze vorm van organisatie- of teamontwikkeling in Amersfoort of andere plekken in Nederland.