Hoe zijn Belgische bedrijven aanwezig op sociale media? Doet Nederland beter?
9 augustus 2010 -
Deze week plaatste Mic Adam het artikel ‘B2B marketers gain ground with social media’ in een van zijn LinkedIn groepen als discussiepunt. De conclusie van het artikel is dat 46 procent van alle B2B marketeers zeggen dat sociale media irrelevant is voor hun bedrijf.
Nog veel meer marketeers doet zelfs niet aan social media monitoring. Dus met de klanten interageren staat blijkbaar nog niet hoog op de agenda van bedrijven en marketeers. Dit wordt nog eens bevestigd door het onderzoek van Mic Adam bij Vanguard Leadership deze zomer. Na een grondige analyse van meer dan 540 Belgische websites (grote en kleine bedrijven) in de BCB en BC2 omgeving, blijkt dat er verschillende conclusies zijn.
Sociale media aanwezigheid? 71 procent van de bedrijven is wel op één of andere manier aanwezig op social media sites. Dit gaat van een company profile in LinkedIn, Facebook Fan Pages en Twitter accounts tot RSS feeds.
Welke social media?
Als je dan gaat kijken wat de belangrijkste platformen zijn, dan kom je tot de vaststelling dat twee van de drie bedrijven een company profile hebben op LinkedIn. De helft van de bedrijven heeft een Facebook Fan Page en komt daarmee op de tweede plaats. Twitter eindigt derde met een derde van de bedrijven die hierop actief zijn. Andere media zijn te verwaarlozen aangezien die onder de tien procent zitten.
Visibiliteit? Echter, slechts een kwart van de bedrijven geeft ook aan op zijn website dat ze terug te vinden zijn op social media! Dus als klanten of prospects hun bedrijf willen volgen dan moeten ze wel veel inspanningen doen . Adam: "Of misschien willen bedrijven helemaal niet interageren met hun klanten (wat ik aanneem). Nu kunnen marketeers klagen over de passieve instelling van hun bedrijf met betrekking tot sociale media, maar de website is toch hun verantwoordelijkheid? Een dergelijk link toevoegen is bovendien maar een hele kleine moeite."
Nederlandse cijfers?
Met deze cijfers in het achterhoofd is het duidelijk dat er in België nog een hele weg te gaan is, stelt Adam. Maar hoe zit dat in Nederland? Heeft iemand cijfers waaruit dit blijkt?
Zeer interessante analyse. In Nederland zijn steeds meer bedrijven bezig met sociale media. Zij gebruiken bijvoorbeeld een tool als (Klik hier) om te monitoren wat er over hen gezegd wordt.
Verbazingwekkend, dat 46% van de geïnterviewde b2bmarketeers social media volledig links laten liggen.
Uit dit onderzoek onder Amerikaanse marketingprofessionals blijkt, dat deze social media marketing steeds meer zien als een essentieel onderdeel van de marketing mix.
Als b2b marketeer kun je je aanwezigheid in relevante social media immers niet alleen benutten door de reputatie van je onderneming te managen, maar ook door jouw doelgroepen te voorzien van interessante content, die betrekking heeft op de producten en/of diensten van je onderneming.
Uitgekiend gebruik van social media als onderdeel van je inbound marketing strategie geeft je als b2b marketeer een enorme voorsprong op collega's!
Malikka Bouaissa
|
|
10
-
08
-
2010
|
09
:
48
uur
Ik heb ook het gevoel dat België achterloopt op vlak van interactie in de wereld van social media in vergelijking met Nederland. Eigenlijk zouden bedrijven optimaal op die trend moeten inspelen en niet rustig aan de zijlijn blijven staan. Op de social media wordt over hen gesproken, in positieve & negatieve termen. Dus if you can't beat them, join them. Bedrijven kunnen er maar beter bij zijn als het over hen gaat.