Gedeelde kantoorruimte nieuwe trend in bedrijfsleven
6 augustus 2010 -
Regus ziet een sterk toenemende trend naar het delen van kantoorruimte door werknemers van verschillende ondernemingen. In de eerste helft van 2010 kreeg Regus in de Benelux al evenveel verzoeken voor de zogenaamde Shared Offices als in heel het jaar 2009.
Bedrijven en organisaties kunnen op deze manier aanzienlijk besparen op kantoorkosten, omdat ze alleen betalen voor de kantoorruimte die ze effectief gebruiken.
Stijgende vraag
Hotdesks, Shared Office Space en Desk Sharing zijn allemaal vormen van werken waarbij kantoorruimte wordt gedeeld door meerdere werknemers van verschillende ondernemingen. Tijdens de eerste zes maanden van 2010 kreeg Regus al evenveel verzoeken voor deze diensten als in heel 2009. Verwacht wordt dat de trend zich verder ontwikkelt en dat er eind 2010 dubbel zoveel vraag naar Shared Offices zal zijn in de Benelux als vorig jaar.
Klassieke kantoor achterhaald
Volgens het onderzoek ‘Efficiënt werken in de 21ste eeuw’ dat werd uitgevoerd door de Durham Business School in opdracht van Regus, worden kantoren maar voor 30 procent van de tijd effectief benut. Vergaderzalen die een groot deel van de dag leegstaan en bureaus die ongebruikt blijven wanneer werknemers met verlof, ziek of onderweg zijn, spelen daarin een grote rol. Werken wordt steeds minder afhankelijk van een vaste plek. Eén bureau of vergaderzaal kan daarom perfect door meerdere personen worden gebruikt. Eduard Schaepman, algemeen directeur van Regus Benelux: "Het klassieke kantoor, waar iedere werknemer zijn eigen bureau heeft, is achterhaald en beantwoordt steeds minder aan de huidige behoeften van werknemers. Waarom zou je dan nog betalen voor te veel kantoorruimte? Zeker tijdens economisch uitdagende tijden zijn steeds meer bedrijven zich ervan bewust dat ze moeten besparen op hun vastgoed; vaak hun op één na grootste kostenpost."
Het zal wel een extreem kantoor-tuin effect geven als je niet alleen de mensen van je eigen bedrijf meemaakt, maar ook nog eens zoveel anderen. Oordopjes zijn dan geen luxe. Thuiswerk lijkt me een betere oplossing.
Je hebt gelijk ''cobol'' en is bij deze nieuwe trend ook een nieuw concept inrichting nodig.
Kijk vooral op de site van dit nieuwe, werelwijd unieke produkt. Dutch Design en zal in Nederland worden geproduceerd.