Als u personeel zoekt, begint u met een advertentie in de krant of op een vacaturesite. Vervolgens begint het selecteren. Hoe u die hele procedure aan kunt pakken, leest u hieronder.
Vraag in de personeelsadvertentie om een sollicitatiebrief (of mail natuurlijk) met daarin de opleiding, werkervaring en vaardigheden van de kandidaat die in uw bedrijf goed van pas komen. Geef altijd en zo snel mogelijk een reactie op iedere binnengekomen sollicitatie. Begin meteen na de sluitingsdatum met de selectie. Kijk tijdens die eerste selectieronde vooral of de kandidaat voldoet aan het functieprofiel. Stuur degenen die niet in aanmerking komen voor een gesprek een afwijzingsbrief.
Sollicitatiegesprekken Bereid een sollicitatiegesprek goed voor. Bepaal vooraf de onderwerpen waar u het over wilt hebben. Een goede volgorde waarbij alle belangrijke zaken aan bod komen is deze:
- een inleiding (voorstellen, doel, onderwerpen en de duur van het gesprek);
- informatie over de organisatie en de functie (historie, cultuur, taken);
- informatie over de sollicitant (verleden, reden van vertrek, motivatie, functie-eisen, persoonlijkheid);
- arbeidsvoorwaarden;
- afronding (hoe gaat het nu verder).
Na de sollicitatiegesprekken maakt u een keuze. Ofwel u kiest uw nieuwe werknemer, of u kiest een aantal kandidaten die in aanmerking komen voor de volgende ronde. Let hierbij nog op de volgende zaken: