U bent aanwezig op het internet, en uw relaties ook. U vindt bovendien dat u eigenlijk ‘iets zou moeten’ met sociale media als LinkedIn en Twitter. En dus maakt u een profiel aan. Maar wat dan?
1. Bedenk een strategie Sociale media zijn hot, maar aanwezig zijn is echt niet verplicht. Bedenk eerst waarom u op sociale media actief wilt zijn. Een goede reden kan zijn: uw (potentiële) klanten zijn het ook. bedenk vervolgens wat u met uw aanwezigheid wilt bereiken en stem uw bijdrage daar op af.
2. Doe wat u leuk vindt Bedenk met welke content u een bijdrage wilt leveren. Kies een onderwerp waar uw hart naar uitgaat en waar u goed in bent. Op die manier houdt u het des te beter en langer vol om actief te zijn.
3. Bereid u voor Eenmaal aanwezig op sociale media is er geen weg meer terug (ja, u kunt stoppen met posten, maar dat komt nog onprofessioneler over dan geen profiel te hebben). Begint u met een actiecampagne op sociale media, denk dan ook alvast na over hoe u daarna aanwezig wilt blijven.
4. Laat het onderhoud over aan iemand met verstand van zaken Heeft u personeel in dienst? Het is niet automatisch degene die over de IT gaat die ook het best uw sociale media aanwezigheid kan onderhouden. De aangewezen persoon hiervoor is iemand die privé al volop actief is op sociale netwerken en zodoende de do’s en don’ts al kent.
5. Zoek connecties Een zakelijk netwerk als LinkedIn is geen vriendennetwerk. Iedereen die u maar een keer de hand heeft geschud komt in aanmerking als connectie. Spoor ze op en stuur ze een uitnodiging (gaan ze er niet op in? LinkedIn is geen vriendennetwerk dus u hoeft dat niet persoonlijk op te vatten, denk maar zo: zij begrijpen het nog niet). Hoe meer connecties, hoe groter de kans dat er iemand bij zit waar u ooit echt iets aan heeft.
6. Voeg content toe Omdat sociale media veel volgers maar extreem weinig echte contribuanten hebben (mensen die daadwerkelijk interessante content toevoegen), bent u al snel opinieleider als u wel actief deelneemt aan discussies en blogs. Leest u een interessante update op het profiel of in de blog van een van uw connecties, reageer dan. Elk contactmoment is meegenomen. Vergeet ook niet te reageren op vragen die aan uw gesteld worden.
7. Word lid van groepen Meld u aan bij relevante groepen op sociale media (LinkedIn heeft tal van groepen in iedere mogelijke branche) en meng u actief in de discussies. Bent u eenmaal gewend? Begin zo nu en dan ook zelf een discussie. Heeft u een vraag of een probleem? Wie weet vindt u het antwoord online door de vraag in de groep te gooien.
8. Ga op zoek naar klanten Weet u met wie u graag zaken zou willen doen? Zoek het betreffende bedrijf dan op en kijk of u via via al een connectie heeft. Hier komen al die contacten die u uitgenodigd heeft dus van pas! Heeft u via via een connectie, probeer dan via via in contact te komen.
9. Kies voor meerdere kanalen Diverse kanalen bereiken diverse doelgroepen. Schrijf een blog, update uw LinkedIn profiel regelmatig, plaats filmpjes op YouTube en draag actief bij aan Wikipedia. Een blog maken en onderrhouden is heel eenvoudig en bovendien gratis via bijvoorbeeld Wordpress of Blogger.
10. Stap af van het idee dat u de hele wereld moet bereiken Niet kwantiteit maar kwaliteit telt. U hoeft helemaal niet veel bezoekers naar uw blog te trekken, als de bezoekers die u trekt maar degenen zijn waar u iets aan heeft.