zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
checklists
 

Checklist: Persbericht


Met inachtneming van deze regels wordt uw persbericht zeker gelezen

U heeft een nieuwtje en de hele wereld moet het weten. Dus verstuurt u een persbericht, per e-mail. Waarom wordt het dan niet geplaatst? Misschien heeft u onderstaande regels niet in acht genomen.


1. Een persbericht is geen reclame
Is uw bericht een verkapte advertentie? Het valt te proberen maar het moet wel heel erg komkommertijd zijn, willen redacties dit overnemen. Reken dus maar op een doorverwijzing naar de commerciële afdeling. Verplaats u in de ontvanger: wat is relevant voor diens medium, spreekt het de doelgroep aan en wat is de nieuwswaarde van uw bericht? 

2. Zorg voor een goede opbouw
Maak altijd duidelijk dat het om een persbericht gaat. Zet dit boven uw bericht, maar vermeld niet alleen het woord ‘persbericht’ in uw kop of onderwerpregel. Bedenk een korte, krachtige, pakkende titel. In de eerste alinea vat u het bericht kort samen zodat de ontvanger in een oogopslag ziet waar het over gaat en of het de moeite waard is om verder te lezen/uw bericht te gebruiken. In de rest van het bericht gaat u dieper in op de informatie, geeft u achtergronden. Hoe verder het persbericht vordert, hoe ‘onbelangrijker’ de informatie. Op deze manier kan de ontvanger makkelijk de laatste alinea(s) schrappen mocht daar geen plaats meer voor zijn, en weet u zeker dat de belangrijkste informatie wel vermeld wordt. 

3. Houd het kort
Maak de inleiding niet langer dan zo’n 50 woorden en het hele bericht niet langer dan een A4. Voorkom dubbele informatie. Mocht de journalist aanvullende informatie wensen, dan neemt hij wel contact op. Is het bericht gebaseerd op een uitgebreid onderzoek, dan kunt u die gegevens meesturen als bijlage. 

4. Verstuur het bericht als platte tekst
De gemiddelde journalist ontvangt soms wel honderd berichten per dag. Maak het daarom zo makkelijk mogelijk om het bericht te lezen. Verstuur het dus als platte tekst in de e-mail zelf en niet als bijgevoegd word – of nog erger, pdf – document. Helemaal als u in uw onderwerpregel alleen het woord ‘persbericht’ of ‘nieuwsbericht’ heeft gebruikt, stijgt de kans aanzienlijk dat uw bericht direct in de prullenbak verdwijnt. In de bijlage kunt u wel zaken meesturen als onderzoeksrapporten en foto’s. 

5. Let op uw taalgebruik
Lees het persbericht nog een keer goed door voor u het verstuurt. Laat het bij voorkeur nog even lezen door iemand anders – die ziet vaak foutjes die u zelf over het hoofd ziet. Hoe beter het bericht geschreven is, hoe groter de kans dat het gebruikt wordt. Journalisten zijn gek op kant en klaar te gebruiken informatie en u verzekert zich zich ervan dat de informatie zo geplaatst wordt zoals u die bedoeld hebt. Nogmaals: een journalist ontvangt tientallen berichten per dag en tijd is geld. Als uw bericht geheel herschreven moet worden voor het enigszins leesbaar is, dalen uw kansen op plaatsing aanzienlijk. Schrijf actief, in de tegenwoordige tijd en verbeter type-, spel- en grammaticafouten. Quotes kunnen uw verhaal verlevendigen en een persoonlijk tintje geven. 

6. Spreek de ontvanger persoonlijk aan
Probeer te achterhalen bij wie uw persbericht terecht komt en spreek die persoon vervolgens persoonlijk aan in uw e-mail. Persoonlijke berichten worden minder snel genegeerd! Kunt u de naam van de (hoofd)redacteur niet achterhalen, en is het aantal ontvangers beperkt, dan is het een optie uw bericht  naar elk medium apart te sturen. Als de ontvangerregel slechts één adres bevat in plaats van ‘undisclosed recipients’ komt dat al veel persoonlijker over. Vermijd overigens te allen tijde dat ALLE ontvangers zichtbaar zijn! Verstuurt u uw bericht aan heel veel media, gebruik dan de BCC knop. 

7. Vergeet uw contactgegevens niet
Sluit uw bericht af met een ‘noot voor de redactie’. Hierin vermeldt u uw contactgegevens (naam, e-mailadres, telefoonnummer, website) zodat de ontvanger desgewenst meer informatie op kan vragen. Vermeld voor de zekerheid duidelijk dat deze informatie niet bestemd voor plaatsing is.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10