zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
checklists
 

Checklist: Maatschappelijke Onderneming


De minister van Justitie heeft plannen om een nieuwe rechtsvorm te introduceren voor organisaties die een maatschappelijk belang nastreven: de zogenaamde 'maatschappelijke onderneming'. Deze rechtsvorm kan bijvoorbeeld gebruikt worden door woningcorporaties, zorginstellingen en scholen.

Het wetsvoorstel hieromtrent is in juli 2009 naar de Tweede Kamer gestuurd.

Waarom?

Veel verenigingen en stichtingen hebben zich in de loop der jaren ontwikkeld van kleinschalige instellingen tot grote, professioneel geleide organisaties. De financiële belangen en de eisen die de maatschappij aan de dienstverlening stelt zijn daarmee toegenomen. In de maatschappelijke onderneming zijn zowel het interne toezicht als het overleg met en de verantwoording aan belanghebbenden geregeld. In de vorm van een maatschappelijke onderneming krijgen deze instellingen een nieuwe besluitvormingsstructuur voor belangrijke ondernemingsbeslissingen. 

Toezicht

Naast het bestuur heeft een maatschappelijke onderneming een raad van toezicht en een vertegenwoordiging van belanghebbenden. Deze laatste kan bijvoorbeeld uit huurders, cliënten en vertegenwoordigers van het bedrijfsleven bestaan. De maatschappelijke onderneming wordt vertegenwoordigd door het bestuur . De raad van toezicht controleert, benoemt en adviseert het bestuur en moet belangrijke bestuursbesluiten goedkeuren.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10