30 maart 2003 -
Uit een recent onderzoek van KPMG blijkt dat 80 procent van de bedrijven vreest niet meer te kunnen voortbestaan als zij in de komende jaren niet innoveren. Door de snel veranderende markt is het tegenwoordig niet meer voldoende om te vertrouwen op ervaringen uit het verleden omdat deze geen garantie geven voor succes in de toekomst. Om tot innovatie te komen is creativiteit van levensbelang. Concurreren met creativiteit van Jeff Gaspersz bespreekt de waarde van creativiteit en gaat in op de eigenschappen van een creatieve organisatie.
Vervolgens presenteert Gaspersz een stappenplan voor bedrijven om tot een creatieve organisatie te komen.
Meedenken Om te innoveren is het belangrijk een klimaat te scheppen waarin de ideeën van werknemers serieus genomen worden en creativiteit wordt bevorderd. Voordelen voor een bedrijf dat werknemers stimuleert creatief mee te denken zijn een betere motivatie van medewerkers als zij hun eigen ideeën kwijt kunnen en zien dat het wordt toegepast. Daarnaast kunnen ondernemingen door innovatie de concurrentie steeds een stap voorblijven. Veel bedrijven brengen dit al in de praktijk. Unilever heeft het zelfs tot strategische doelstelling heeft getorpedeerd. KPN heeft voor ideeënmanagement zelfs een eigen afdeling opgericht. In 2000 werd dankzij ideeën van eigen medewerkers 100 miljoen gulden bespaard.
Bestellen 'Concurreren met creativiteit: De kern van innovatiemanagement' is verkrijgbaar bij Managersonline.nl. U kunt het boek bestellen door hier te klikken. Het is uit voorraad leverbaar. Betaling vindt achteraf plaats per acceptgiro.
Meer boeken Meer boeken vindt u via de boekensectie van deze site. Via de zoekfunctie kunt u bladeren in meer dan 3500 titels op elk vakgebied. Via de Top-5 vindt u de top-5 boeken op uw vakgebied. Deze ranglijsten worden dagelijks geactualiseerd.