zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
beurs
 

Markt onderschat groeiperspectieven Gemalto - CEO

6 december 2016 - (ABM FN-Dow Jones) De markt onderschat de groeiperspectieven van Gemalto, waardoor de koers van het aandeel op het laagste punt van dit jaar staat. Dit zei CEO Philippe Vallée dinsdag tegen ABM Financial News. Beleggers kijken volgens de topman te veel naar de tegenwind die Gemalto ondervindt op het vlak van SIM-kaarten. Deze markt is echter nog maar goed voor een vijfde van de groepsomzet, terwijl de andere segmenten volgens Vallée duidelijk betere groeivooruitzichten bieden. "Deze groeiperspectieven moeten we benadrukken", aldus Vallée. In het najaar van 2017 zal Gemalto de markt bijpraten over de ambities voor na 2017. Kort na het wisselen van de wacht op 1 september jongstleden, CEO Olivier Piou maakte toen plaats voor zijn collega Philippe Vallée, gaf Gemalto een winstwaarschuwing af. In 2017 wilde de digitale beveiliger een operationele winst behalen van 660 miljoen euro. Dit bleek, waar menig analist al voor waarschuwde, een brug te ver. Vallée stelde op 28 oktober dit jaar de doelstelling neerwaarts bij naar 500 miljoen tot 520 miljoen euro, hetgeen nog eens flink lager was dan de circa 550 miljoen euro waarop het analistencorps gemiddeld rekende. Vallée schreef de winstwaarschuwing toe aan drie oorzaken. Allereerst de zogenoemde EMV betaalkaarten in de Verenigde Staten. In 2013 gaf Gemalto een winstverwachting voor 2017 af van 600 miljoen euro, welke na de overname van Safenet in 2014 werd verhoogd naar 660 miljoen euro. Gedurende de daaropvolgende jaren kreeg Gemalto te maken met zowel mee- als tegenvallers. In september oordeelde Gemalto dat de Amerikaanse markt voor betaalkaarten "onvoldoende voorbereid" was en er een pas op de plaats moest worden gemaakt. Even daarvoor had Visa geoordeeld dat het allemaal te snel ging, aldus Vallée, en als nieuwe streefdatum werd april 2018 door de creditcardmaatschappij in de boeken gezet om de migratie naar de nieuwe EMV-betaalkaarten te hebben afgerond. Het gevolg van het nieuwe tijdspad was volgens Vallée dat er geen nieuwe opdrachten binnenkwamen en bestaande afspraken op de lange baan werden geschoven. Een dergelijk migratieproces kost volgens de CEO vermoedelijk vier tot vijf jaar. China, een markt die technisch goed vergelijkbaar is met de Amerikaanse, vereiste vier jaar. Inmiddels is de Amerikaanse markt twee jaar onder weg, benadrukte Vallée. In het derde kwartaal kende Gemalto een krimp van 3 procent voor betaalkaarten en voor het lopende vierde kwartaal rekent Vallée op een vergelijkbare krimp. Voor de komende jaren voorziet de CEO een opwaartse trend voor de EMV-betaalkaarten met een jaarlijkse groei van 4 tot 5 procent. Zonder de nodige tegenslagen zal het evenwel niet gaan, waarschuwde de CEO. Maar niet alleen op het vlak van EMV-betaalkaarten ondervond Gemalto tegenwind. Ook bij SIM-kaarten liggen "lastige kwartalen in het verschiet" volgens de topman, onder meer als gevolg van de overheidseisen in bijvoorbeeld Afrika waar tegenwoordig ook voor prepaid SIM-kaarten een identificatieplicht geldt. Positief is volgens Vallée de ontwikkeling van de eSIM-kaart, dat extra beveiliging biedt en tevens eenvoudiger te integreren is in apparaten om zo the internet of things beter mogelijk te maken. De topman van Gemalto benadrukte dat dit een additionele markt is ten opzichte van de reguliere SIM-kaart sector en niet zo zeer een vervanging. Vanaf 2018 zal deze additionele markt volgens Gemalto “aanzienlijk” bijdragen aan de groepsomzet. Naast de tegenwind bij de betaalkaarten en de SIM-kaarten noemde Vallée ook de noodzaak om te investeren in de toekomstige groei een belangrijke factor waarom de eerder afgegeven winstverwachting voor 2017 niet zal worden gehaald. De nieuwe topman wil investeren in the internet of things en de takken Government en Enterprises. Nu niet investeren betekent volgens de CEO over een paar jaar de rekening betalen.
Bron: ABM Financial News
 
 Doorsturen   Reageer
 

 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10