zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
beurs
 

Update: Air France-KLM kiest met Trust Together voor de aanval

3 november 2016 - (ABM FN-Dow Jones) Air France-KLM heeft donderdag de nieuwe strategische plannen onthuld die de luchtvaartmaatschappij weer terug op de kaart moeten zetten.  "Met Trust Together gaat Air-France-KLM opnieuw in de aanval met een project dat zowel ambitieus als realistisch is", zei CEO Jean-Marc Janaillac donderdag. "We zullen op alle fronten terugvechten", voegde de topman daaraan toe. In 2020 verwacht de Frans-Nederlandse maatschappij een omzet van circa 28 miljard euro te genereren, door 100 miljoen passagiers te vervoeren met een vloot van 435 vliegtuigen. Voorafgaand aan de presentatie van het nieuwe strategische plan mikten analisten voor 2016 gemiddeld op een omzet 24,6 miljard euro, die na een lichte daling in 2017 in 2018 weer zal stijgen naar opnieuw 24,6 miljard euro. Jaarlijks wil Air France-KLM daarnaast een positieve vrije kasstroom genereren, voor desinvesteringen, en door het beperken van de investeringen. In 2017 en 2018 denkt de maatschappij jaarlijks tussen de 1,7 miljard en 2,2 miljard euro te investeren. Ook het verlagen van de schulden blijft een prioriteit. Eind 2020 streeft Air France-KLM naar een schuldratio (aangepaste nettowinst/EBITDAR) van minder dan 2,5. De nieuwe plannen moeten Air France-KLM in staat stellen het marktaandeel in de groeiende markt voor mondiaal luchttransport te verdedigen, de concurrentiekracht en de operationele efficiency te vergroten en de klantbeleving te verbeteren. Met de lange afstandsvluchten wil Air France-KLM tot en met 2020 een "winstgevende groei" van 2 tot 3 procent per jaar realiseren. Enerzijds zal de maatschappij meer investeren en de banden met partners aantrekken en anderzijds zullen de kosten verder worden verlaagd. In een toelichting op de plannen in Parijs stuurde Janaillac aan op een sterkere integratie met maatschappijen als Jet Airways, China Eastern Airlines en China Western Airlines. "Hierdoor kunnen we ons aandeel in die markten verhogen" , aldus de CEO. Daarnaast stuurt Air France-KLM aan op een hogere efficiency op de bases Paris-Charles de Gaulle en Amsterdam-Schiphol en wil de onderneming een betere bezettingsgraad van de vliegtuigen realiseren, om zo de kosten per eenheid te verlagen. Tussen 2017 en 2020 wil de luchtvaarder de kosten per eenheid met meer dan 1,5 procent per jaar terugbrengen. De groei van de onderhoudstak van Air France-KLM zal worden versterkt, onder meer door aanhoudende investeringen. Daarbij zal de maatschappij een evaluatie van de bestaande structuur doen. De Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij benadrukte evenwel de exclusieve controle over de onderhoudstak te willen behouden. Ondanks de grote druk op de luchtvrachtactiviteiten wil Air France-KLM deze tak blijven ondersteunen. Aan de werknemers wordt door Air France-KLM ook aandacht besteed, onder meer in de vorm van een betere human resources planning. Verder moeten klanten van Air France-KLM een betere beleving worden geboden. Om dit te bewerkstelligen investeert de maatschappij onder meer in een beter gepersonaliseerde dienstverlening en digitale hulpmiddelen. Tot slot zal Air France-KLM blijven lobbyen om tot een eerlijk speelveld te komen met prijsvechters en maatschappijen uit de golfstaten. Volgens Janaillac opereren maatschappijen uit de golfstaten in zijn ogen niet op een eerlijke manier. "Zij krijgen al jarenlang miljarden dollars aan staatssteun en dat creëert onacceptabele marktomstandigheden", aldus de bestuursvoorzitter van de Frans-Nederlandse maatschappij, die suggereerde dat sommige bedrijven zich "niet aan de regels" houden.  Ondanks dat Air France-KLM ook de concurrentie met prijsvechters aan wil gaan, benadrukte Janaillac dat de nieuwe onderneming zelf geen prijsvechter  moet worden.  Zelf wil de onderneming een nieuw "concurrerend en innovatief" bedrijf optuigen om de concurrentie aan te gaan met de golfstaten, die met lage productiekosten steeds nadrukkelijker aanwezig zijn in de belangrijkste markten van Air France-KLM.  De nieuwe onderneming, die naast Air France zal opereren, zal vanaf 2020 actief zijn met 10 vliegtuigen met piloten van Air France, die vrijwillig tegen versoberde arbeidsvoorwaarden over kunnen stappen. De komende weken zal de maatschappij onderhandelen met de vakbonden. Janaillac verwacht niet dat het plan voor een nieuwe luchtvaartmaatschappij op weerstand zal stuiten bij vakbonden, omdat het bedrijf " duidelijk" in kaart zegt hebben "wat het personeel wil en wat het personeel niet wil". De CEO voegde daaraan toe dat het personeel vanochtend op de hoogte is gebracht van de plannen en dat er nu onderhandelingen volgen om vervolgens in 2017 tot een overeenkomst te kunnen komen. De topman benadrukte dat er door de nieuwe luchtvaartmaatschappij geen banen verdwijnen bij Air France, en dat er tevens geen veranderingen zullen plaatsvinden in de huidige werkcondities.
Bron: ABM Financial News
 
 Doorsturen   Reageer
 

 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10