zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
beurs
 

Uitgelicht: Nederlandse bedrijven reageren wisselend op Brexit

24 juni 2016 - Nederlandse beursgenoteerde bedrijven reageren wisselend op het resultaat van het referendum in het Verenigd Koninkrijk over het lidmaatschap van de Europese Unie, waarbij een meerderheid van de Britten koos voor een Brexit. Dit bleek vrijdag bij een rondje langs de velden door ABM Financial News. Unilever was het kortst in zijn reactie. Het Brits-Nederlandse levensmiddelenconcern onthoudt zich vooralsnog van commentaar, zolang niet duidelijk is hoe Londen en Brussel invulling gaan geven aan het vertrek uit de EU. Het eveneens Nederlands-Britse Royal Dutch Shell zei voor samenwerking met betrokken overheden te kiezen.  "We zullen samenwerken met de Britse regering en Europese instellingen om de gevolgen voor ons vast te stellen", zei een woordvoerder, wijzend op de prioriteit van Royal Dutch Shell om "betrouwbare en betaalbare energie te blijven leveren." Heineken, zeer actief in het Verenigd Koninkrijk met retail- en horecaverkoop en eigen brouwerijen en pubs, hield het erop dat "samenwerking en saamhorigheid in Europa nooit sterker zijn geweest dan nu. We nemen nu de tijd om de volledige complicaties van deze uitslag te begrijpen." Philips voorziet voor de korte termijn geen grote veranderingen, zo meldde een woordvoerder van het bedrijf vrijdag desgevraagd aan ABM Financial News. "We blijven gecommitteerd aan het land met onze commerciële operaties, productie en R&D activiteiten", zei woordvoerder Steve Klink van het elektronicaconcern.   Philips heeft in het Verenigd Koninkrijk circa 1.500 medewerkers in dienst. "Uiteraard zullen we ontwikkelingen nauwlettend volgen, maar het is nu, zo kort na de uitslag, te vroeg om te weten wat het op langere termijn operationeel, commercieel en financieel gaat betekenen. Daarvoor zijn er te veel onzekerheden", voegde hij toe. Groot-Brittannië blijft voor AkzoNobel ook na een vertrek uit de Europese Unie een belangrijke markt, meldde het verf- en chemieconcern vrijdag in een korte verklaring. "Het Verenigd Koninkrijk zal voor AkzoNobel een belangrijke markt blijven en we zullen daar blijven investeren en voortbouwen op onze sterke positie", meldde het concern uit Amsterdam. Volgens AkzoNobel "zijn behoud van economische stabiliteit en een duidelijke fasering in tijd voor het vaststellen van toekomstige handelsrelaties tussen Groot-Brittannië nu de topprioriteit". BAM leek bij navraag vooraf goed over de gevolgen van een Brexit te hebben nagedacht. Het aandeel van het bouwconcern behoorde vrijdagochtend direct na de uitslag van het Brexit-referendum tot de grootste dalers op Beursplein 5. Het bouwbedrijf zei daarover echter niet verbaasd te zijn. "De koers van het aandeel liep gisteren flink op, in de veronderstelling van investeerders dat de kiezers in meerderheid voor behoud van het EU-lidmaatschap zouden zijn. Dan is het niet onverwacht dat we vandaag met een Brexit flink teruglopen", zei woordvoerder Arno Pronk desgevraagd. De financiële consequenties van sterk wijzigende valutaverhoudingen zullen voor BAM beperkt zijn, benadrukte de woordvoerder. "Het Verenigd Koninkrijk is goed voor zo'n 30 procent van onze totale omzet, maar zowel inkomsten als kosten worden in ponden gemaakt", lichtte de zegsman toe. Hoe het vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie uiteindelijk zal uitpakken voor investeringen van overheden en particuliere partijen valt volgens de woordvoerder niet te voorzien. "Maar voor de korte termijn maken wij ons geen grote zorgen. Onze orderportefeuille bedraagt meer dan 10 miljard euro. Ga er maar vanuit dat ook hier zo'n 30 procent afkomstig is uit het Verenigd Koninkrijk", zei de woordvoerder.
Bron: ABM Financial News
 
 Doorsturen   Reageer
 

 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10