zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
beurs
 

Uitgelicht: geruststellende cijfers Unilever

15 april 2016 - Unilever was donderdag de eerste grote beursgenoteerde onderneming op het Damrak die met cijfers over het eerste kwartaal kwam. Op het eerste gezicht leek de 2 procent lagere kwartaalomzet van 12.584 miljoen euro, hetgeen ook minder was dan analisten hadden voorzien, reden tot zorg, zo bleek ook uit de eerste handelsuren in het aandeel. Wisselkoerseffecten hadden een negatieve impact van 7,1 procent op de verkopen van Unilever. Maar de onderliggende kwartaalomzet, waaruit eenmalige effecten van acquisities, desinvesteringen en vooral ook van valutaschommelingen waren uitgefilterd, steeg met 4,7 precies en dat was precies waar analisten vooraf op hadden gerekend. Wat aandeelhouders als muziek in de oren klonk is dat Unilever het kwartaaldividend met 6 procent verhoogde naar 0,3201 euro per aandeel. Geruststellend was verder dat het Brits-Nederlandse levensmiddelenconcern, van merken als Dove, Knorr en Omo, meldde dat er sprake was van versterking van marktposities in alle vier kernsectoren, te weten persoonlijke verzorgingsmiddelen, huishoudproducten, voedingsmiddelen en refreshments. CEO Paul Polman herhaalde in een toelichting op het kwartaalrapport de bij de jaarcijfers uitgesproken ambitie om in 2016 in volumes sterker te groeien dan de markt, met daarbij een stabiele verbetering van de operationele marges bij de kernactiviteiten en een sterke kasstroom. Analisten waren over het algemeen goed te spreken over de onderliggende cijfers, de verhoging van het dividend en de herhaling van de outlook. Analist Jos Versteeg van Theodoor Gilissen Bankiers was met name positief over de volumegroei van 2,6 procent en de prijsstijgingen van 2,0 procent, en meer specifiek over de prestaties van de divisies persoonlijke en huishoudelijke verzorging. Ook analist Richard Withagen van Kepler Cheuvreux roemde de "sterke" volumetrends in deze divisies, en wees verder op de flinke bijdrage van 8,3 procent uit opkomende markten aan de onderliggende omzetgroei. Berenberg en Deutsche Bank verhoogden na de kwartaalcijfers het koersdoel voor Unilever. Analisten van Société Generale waren ook positief gestemd, maar wezen erop dat sectorgenoot Nestlé donderdag een hogere volumegroei rapporteerde dan Unilever.
Bron: ABM Financial News
 
 Doorsturen   Reageer
 

 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10