25 januari 2016 - McDonald's heeft in de laatste maanden van het jaar de verkopen onder druk zien staan door onder meer een dure dollar, maar de vergelijkbare omzetgroei trok wel aan. Dit bleek maandag voorbeurs uit de kwartaalcijfers van de Amerikaanse hamburgerketen.
"We eindigden het jaar met momentum", aldus CEO Steve Easterbrook, die er op wees dat de vergelijkbare omzet in alle segmenten hoger uitkwam, zowel in het vierde kwartaal als over heel 2015.
In het vierde kwartaal daalde omzet van McDonald's met 4 procent op jaarbasis naar 6,3 miljard dollar, terwijl tegen constante wisselkoersen de verkopen met 5 procent toenamen. De vergelijkbare omzet steeg echter ook met 5,0 procent, waar dit op de Amerikaanse thuismarkt zelfs 5,7 procent was, mede te danken aan de lancering van het All Day Breakfast, maar ook in mindere mate aan het relatief milde weer.
Ondanks de dalende omzet wist McDonald's wel meer winst te maken. In het afgelopen kwartaal verdiende de hamburgerketen 1,2 miljard dollar, 10 procent meer dan een jaar eerder. Per aandeel leverde dit een winst op van 1,31 dollar.