8 september 2010 - Normaliter is een concept bedoeld als opwarmertje voor het later te volgen definitieve resultaat. Niet in het geval van de nieuwe Opel Astra GTC. Opel heeft de 3-deurs Astra al lang en breed klaar maar houdt hem toch nog even achter de hand. Om ons geduld niet te laten verliezen hebben ze in Rüsselsheim juist van de productieversie een studie gemaakt. Het is de omgekeerde wereld.
Op de Autosalon van Parijs moet de nieuwe Astra Sports Tourer de show stelen vindt Opel. De stationvariant van de Astra is een van Opel’s belangrijkste modellen en nog een officiële onthulling van een nieuw model in de Franse hoofdstad zou verdeelde aandacht betekenen denken ze. Dat wil men in Rüsselsheim niet en daarom stellen ze de nieuwe Astra GTC nog maar een half jaar uit. De 3-deurs Astra krijgt de volle aandacht in Genève. Teleurstelling kan daarentegen voor een valse start zorgen en dat is dan ook weer niet de bedoeling. Zodoende neemt Opel toch een Astra GTC mee naar Parijs maar dan als concept. Op één of andere manier is dat toch anders. Vreemd, want de Opel Astra GTC Paris is alles behalve een auto waaraan je zomaar voorbij loopt waardoor deze alsnog de nodige aandacht opeist.
OPC
Maar goed, als opwarmertje is de studie zeker geslaagd. Want wat ziet de Astra GTC Paris is gelikt uit! Opel heeft zijn huidige designtaal met de vloeiende lijnen en scherpe vouwen zoveel benut. Uiteraard hebben de ontwerpers een aantal ‘overdreven’ onderdelen aan de GTC Paris toegevoegd om hem spectaculairder te laten ogen. Zo zullen de gigantische 21 inch qua maatvoering het productiemodel niet aarschijnlijk halen. De aerodynamische voorspoiler zou wel haalbaar kunnen zijn en dan denken aan de OPC-versie. Er wordt overigens beweert dat alleen de 3-deurs Astra er als OPC verschijnt. En onderhuids zou een ‘zeer sterke krachtbron’ schuilgaan. Er wordt gesproken over een vermogen van om en nabij de 300 pk afkomstig uit een geblazen tweeliter viercilinder. Je raadt het al: doelwit is de Ford Focus RS. Het 2.0 liter blok komt ook in minder potente variant in de 4,46 meter lange coupé te liggen. Denk daar bij aan zo’n 250 pk, nog altijd meer dan de vorige generatie GTC OPC. Instappen kan met de 1.4 en 1.6 turbomotoren van Opel, goed voor vermogen variërend tussen de 120 en 180 pk. En een start/stop-systeem wordt op alle modellen gemonteerd om het verbruik enigszins te drukken.