6 september 2010 - Renault stelt de vernieuwde Laguna voor. Met een ingrijpende gewijzigd front en een reeks schonere motoren willen de Fransen graag met een schone lei beginnen. Start? De aankomende Autosalon van Parijs.
De Renault Laguna heeft het al tijden zwaar. Het model kampte met betrouwbaarheidsproblemen en hoewel de fabrikant meerdere malen heeft gemeld dat deze issues inmiddels zijn verholpen blijft deze negativiteit aan de ooit zo populaire middenklasser kleven waardoor het publiek hem links laat liggen. Opnieuw doet Renault een poging om de eer van de Laguna met een facelift te herstellen. Driemaal scheepsrecht, nietwaar?!
Friss neus
De derde generatie Renault Laguna krijgt voor de derde keer een opfriskuur in de drie jaar dat hij nu in ons midden is – Renault zelfs spreekt overigens nog van ‘Phase II’. Doorgaans niet erg gunstig voor de occasionprijzen, maar hopelijk (voor Renault) wel voor het afzetten van nieuwe exemplaren. Letterlijk met een frisse neus gaat de vernieuwde Laguna het opnieuw proberen. Een hertekende, sportieve voorbumper en grille moet zorg dragen voor meer spraakmakend en vooral overtuigend voorkomen. Ook de koplampunits vallen daaronder. De rest van het exterieur blijft bij het oude.
Opgewaardeerde uitrusting
De leefomgeving van de berijder is er aangenamer op geworden dankzij een rijkere standaarduitrusting en een anders ingedeeld dashboard. Halflederen sportstoelen voorzien van verstevigde zijkanten zijn voortaan standaard, evenals het Carminat TomTom Live-navigatiesysteem met een Europese wegenkaart. Daarnaast geniet iedere Laguna voortaan van elektronisch geregelde bi-zone airconditioning, een zelfdimmende binnenspiegel, een automatische parkeerrem, een boordcomputer en een 3D-sound-audiosysteem. Meer luxe is er bij de duurdere uitvoeringen zoals de Laguna Initiale. Deze uitvoering biedt onder meer standaard een Bose®-audiosysteem, een beigekleurig lederen interieur, verwarmbare voorstoelen, een geheugenfunctie voor elektrisch bedienbare stoelen en buitenspiegels en bi-xenon-koplampen.
Schonere motoren
Bij bovenstaande blijft het overigens niet. Door verbetering van de motorenefficiency heeft de nieuwe Laguna-lijn een lager verbruik en een gunstiger uitstoot. Dat vertaalt zich in vier versies met een energielabel A, vier versies met energielabel B en zes versies met energielabel C. Ander motorennieuws is de krachtiger geworden 2.0 dCi automaat. Het blok levert voortaan 175 pk, een winst van 25 pk. De Laguna 2.0T-benzine met automaat en 170 pk vervangt de 205 pk sterke 2.0T-motor waardoor 4Control nu ook beschikbaar is in combinatie met een automatische versnellingsbak.
Prijzen
Renault zet de vernieuwde Laguna II in Parijs neer en zal dan ook de orderboeken openen. Snelle beslissers worden beloond met het Pack Lumière, bestaande uit een panoramisch schuif-/kanteldak en 18 inch lichtmetaal, dat tijdelijk wordt aangeboden voor slechts € 795,-. Het pakket is op alle uitvoeringen, met uitzondering van Expression, verkrijgbaar tot en met 31 januari 2011. Een Bose-audiosysteem is verkrijgbaar voor € 695,-. De prijzen beginnen bij € 27.890,- voor de Laguna Hatchback Expression met 2.0 liter benzinemotor en 140 pk). De Estate is er vanaf € 29.090,-. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com