6 september 2010 - Peugeot prijst hun iOn op € 29.550,- (exclusief BTW). De aanschafprijs van de 'elektrische leeuw? ligt daarmee vierhonderd euro lager dan Citroën´s evenknie, de C-Zero.
Door iets onder de prijs van de Citroën C-Zero te gaan zitten hoopt Peugeot dat de klant bij hun binnenloopt voor de gezamenlijk ontwikkelde elektrische stadsauto en niet wandelt naar één van de beide buren (Citroen dus en Mitsubishi). Vierhonderd euro bedraagt het prijsverschil met de identieke C-Zero; bijna te verwaarlozen op een bedrag van een kleine € 30.000,- en dus zal het een kwestie van merkvoorkeur zijn waar de koper uiteindelijk zijn handtekening zal zetten onder een overeenkomst.
Tweemaal retourtje supermarkt
Net als de elektrische stadsauto van Citroën beschikt de Peugeot iOn over een 47 kW sterke elektromotor met een trekkracht van 180 Nm gekoppeld aan een batterijpakket dat op zijn beurt opgeladen kan worden door simpel de stekker in het stopcontact te steken. Opladen duurt maximaal zes uur waarna de auto met een volle accu’s zo’n 150 kilometer (20 km meer dan de C-Zero) kan afleggen. Afhankelijk van het rijgedrag uiteraard. De topsnelheid van de iOn ligt op 130 km/h.
Eén rijke uitvoering
Ook overeenkomstig met de C-Zero is het uitrustingniveau van de iOn; slechts in één uitvoering is verkrijgbaar en die mag best rijk genoemd worden. We schrijven zes airbags, ESP, elektronische remkrachtverdeling, noodrem-assistentie, lichtmetalen velgen, stuurbekrachtiging, mistlampen vóór, automatische verlichting, dagrijverlichting, centrale vergrendeling met afstandsbediening, boordcomputer, airconditioning, radio/CD/MP3-speler met Bluetooth en USB-aansluiting, elektrisch bediende ruiten vóór en achter, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, neerklapbare rugleuningen achterbank. De enige optie, naast een aantal carrosseriekleuren, is een uitneembaar navigatiesysteem.
Snelhulp
Daarnaast is de iOn uitgerust over een communicatiesysteem van Peugeot Connect. Alle gebruikers kunnen zodoende (gratis en voor onbepaalde tijd) gebruik maken van diensten zoals Peugeot Connect SOS en Peugeot Connect Assistance. Als de bestuurder op de SOS-knop drukt (of automatisch als er een airbag afgaat), wordt er rechtstreeks verbinding gemaakt met de alarmcentrale van Peugeot. Als de bestuurder op de knop met de "Leeuw" drukt, krijgt hij rechtstreeks contact met de helpdesk van Peugeot Assistance. De exacte locatie van de auto wordt automatisch vastgesteld en doorgegeven aan de hulpdiensten die zo sneller ter plaatse kunnen zijn.
Peugeot verwacht de iOn eind dit jaar op de markt te kunnen brengen inclusief vijf jaar garantie op de accu en de elektrische aandrijflijn.