30 augustus 2010 - Via het sociale netwerk van Citroën heeft het Franse merk de eerste beelden van de DS4 de wereld ingestuurd. De nieuwe middenklasser moet het gat tussen de C4 en C5 opvullen en krijgt een ´Premium-karakter´ opgespeld.
Geen verrassingen op het gebied van de vormgeving. Het productiemodel van de DS4 komt grotendeels overeen met het eerder dit jaar getoonde studiemodel met de naam DS High Rider. Het grootste verschil tussen beide zit hem in de toegevoegde achterste portieren. Deze aanvulling zorgt ervoor dat de instap naar de achterbank vergemakkelijkt wordt ten opzichte van een driedeurs model. Een bewuste keuze van Citroën die de handgrepen van de bolide slim heeft weggewerkt om wel de ‘looks’ van een driedeurs auto te behouden.
Interieur
Hoewel de DS4 met een lengte van 4,27 meter, hoogte van 1,81 meter en breedte van 1,53 meter redelijk compact is, is de binnenruimte volgens Citroën behoorlijk. Het model biedt drie volwaardige zitplaatsen achterin en biedt de inzittenden tal van opbergmogelijkheden. Daarnaast kunnen grote objecten opgeslagen worden in de bagageruimte die een inhoud heeft van 370 liter.
eTouch
Geheel in lijn met de huidige trend staat luxe en individualisering op een hoog niveau bij Citroën. Dit is onder andere merkbaar aan de keuze uit vijf ledercombinaties – waaronder tweekleurige - om de auto naar persoonlijke smaak in te richten. Fraai is ook de mogelijkheid om het dashboard, deurpanelen en voorstoelen te bekleden met leder in zogenaamde ‘Bracelet’-stijl; het stikwerk doet dan denken aan de band van een horloge. Naast de bekleding staat ook de uitrusting op een premium niveau. Denk bijvoorbeeld aan een audio-installatie met 3D Sound, mistlampen met statische bochtverlichting, dodehoek waarschuwingssysteem [SAM], masserende voorstoelen en Citroën eTouch. Laatstgenoemde is een voorziening die automatisch of handmatig een noodoproep plaatst door middel van een ingebouwde SIM-kaart die exacte lokalisering en snelle assistentie ingeval van nood mogelijk maakt.
Motorenpalet
Consumenten krijgen de keuze uit een vijftal motoren waaronder twee dieselmotoren; de 110 pk sterke 1.6 HDiF en de 2.0 HDiF met 160pk. Op het benzinevlak biedt Citroën zijn klanten de keuze uit drie varianten van de 1.6 liter krachtbron. Als instapper doet de VTi met 120 pklk dienst, een stap hoger vinden we de THP met 155 pk en als topmodel is er de THP met 200 pk. Alle motoren kunnen worden geleverd met zesversnellingsbakken die handmatig of elektronisch worden bediend
De nieuwe Citroën DS4 zal in de eerste helft van 2011 het DS-gamma komen versterken. Zijn publieksdebuut beleeft de auto op de autosalon van Parijs. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com