5 augustus 2010 - Nieuwe, vooruitstrevende technieken zijn niet goedkoop. Dat is wel te merken aan het stevige prijskaartje van de elektrische Citroën C-Zero. De Nederlandse importeur vraagt er € 29.990,- voor, maar daarna zijn de kosten echter nihil.
Voor elektrische auto’s hoeft in Nederland geen wegenbelasting betaald te worden en er wordt geen bijtelling geheven bij zakelijk gebruik. Ook kennen de superschone modellen geen BMP-tarief, zijn de onderhoudskosten naar eigen zeggen laag en vallen ze in sommige gemeentes zoals Amsterdam (gratis laadstation en elektriciteit gedurende twee jaar) vol in de prijzen. Kortom, rij je eenmaal zo’n elektrisch voertuig dan zijn er vele voordelen.
Zakelijk publiek
Echter, vanwege de vooralsnog kostbare techniek (ontwikkeling) is het grote struikelblok voor de eerste elektrische auto’s de aanschafprijs. Ook de Citroën C-Zero is met net geen 30 mille geen koopje. Daarom richt de C-Zero, die een actieradius heeft van 130 km en een top kan halen van 130 km/h, zich in eerste instantie op het zakelijke publiek.
Rijkelijk voorzien
Als tegemoetkoming biedt Citroën de C-Zero slechts in één rijke uitvoering aan. Zaken als het zogeheten eTouch (omvat onder andere noodoproep en pechhulp met lokalisatiefunctie, eco driving service en digitaal onderhoudsboekje), ABS met electronische remkrachtverdeling, stuurbekrachtiging, een scala aan airbags, mistlampen vóór, automatisch inschakelend dimlicht, airconditioning, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, elektrische ramen rondom, getinte zijruiten en achterruit, lederen stuurwiel en een radio/CD/MP3-speler met Bluetooth, USB-aansluiting en 4 luidsprekers behoren tot de standaarduitrusting. Om de C-Zero nog aantrekkelijker te maken wordt vijf jaar garantie geboden op de lithium-ion accu’s (binnen 50.000 kilometer). Metallic lak en een navigatiesysteem zijn de enige opties.