27 juni 2010 - Vanaf september staat er bij MINI een vernieuwd gamma in de showrooms. Zowel de Mini hatchback, de MINI clubman alsook de MINI Cabrio hebben een facelift ondergaan. Met nieuwe dieselmotoren, een bijgeschaafd uiterlijk en tal van wijzigingen in de optielijst staan de MINI-modellen er weer fris en modern uit.
MINI, een ongelofelijk succesverhaal. Want sinds BMW het merk in 2001 nieuw leven inblies heeft de concurrentie al die tijd het nakijken gekregen. De sublieme manier waarop het DNA van MINI naar de 21ste eeuw is getransformeerd was niet zomaar te evenaren. Toch is er de afgelopen tijd wel wat veranderd. Zo kwam Citroën met de DS3, staat bij Audi de A1 klaar en is ook de Fiat 500 in MINI’s vaarwater gekomen. De Duitsers moeten dus scherper blijven dan ooit tevoren om deze concurrenten de slim af te zijn. De in 2006 gepresenteerde tweede generatie MINI krijgt nu dan ook een facelift. En daarmee probeert men opnieuw voorsprong te nemen.
Subtiel, maar herkenbaar
Zoals we gewend zijn is de facelift subtiel, maar toch voldoende herkenbaar. De MINI hatchback, Clubman en Cabrio zijn alledrie voorzien van een nieuwe voor- en achterbumper, gewijzigde motorkap en licht gewijzigde lichtunits. De achterlichten zijn voortaan voorzien van LED-techniek en bovendien zijn Dynamic Brake Lights voortaan standaard: bij een noodstop gaan de remlichten automatisch knipperen om achterliggers te waarschuwen. MINI introduceert verder nieuwe wieldesigns, carrosseriekleuren en opties waarmee je naar hartelust kunt variëren. Bij de facelift introduceert MINI bovendien drie uitrustingsniveaus: Rally, Classic en Scene die alle drie een specifiek designkarakter uitdragen. Deze pakketten worden op een later moment leverbaar.
Interieur en uitrusting
Het interieur van de MINI’s is eveneens onder handen genomen. De ergonomie is verbeterd door nieuwe schakelaars voor zowel de airconditioning als het audiosysteem. Tevens zijn er voor de binnenzijde van de MINI nieuwe bekledingsmaterialen gebruikt en nieuwe kleurstellingen beschikbaar. Wat de uitrusting betreft voegt MINI Adaptive Headlights toe. Die draaien mee in de bochten en zijn volgens de fabrikant uniek in dit segment. Echt uniek is MINI Connected. Deze dienst biedt onder meer webradio in de auto, Google-informatieservices en de ontvangst van RSS-feeds. Ook berichten van Facebook en Twitter kunnen op het beeldscherm getoond worden, waarna de gebruiker zelf gestandaardiseerde tekstberichten kan terugsturen. Hip en modern, precies wat MINI wil uitstralen.
Twee nieuwe diesels waarvan één voor de Cabrio
MINI breidt het motorengamma uit met twee nieuw ontwikkelde diesels. De eerste levert 90 pk en 215 Nm en maakt een sprint naar 100 km/h mogelijk in 11,4 seconden. Zowel deze MINI One D, alsook de nieuwe MINI Cooper D (112 pk) stoten maar 99g/km aan CO2 uit en verbruik slechts 3,8 l/100 km. De 112 pk sterke diesel is natuurlijk wel iets sneller: 0-100 km/h in 9,7 seconden. De topsnelheid maakt elkaar met respectievelijk 197 en 194 km/h niet veel. Met de komst van de nieuwe diesels introduceert MINI direct twee nieuwe modellen: de MINI One D Clubman en de MINI Cooper D Cabrio, de eerste cabriolet van MINI met een dieselmotor.
Vanaf september zal MINI de vernieuwde hatchback, Clubman en Cabrio bij de dealers binnenrijden. De prijzen worden in een later stadium bekend gemaakt. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com