28 mei 2010 - Nu de T.25 het productiestadium nadert is voormalig Formule 1-wagen designer Gordon Murray inmiddels begonnen aan de T.27. En daarvan zijn nu de details van openbaar gemaakt.
Murray zou de ‘messias’ van de auto-industrie worden met zijn revolutionaire T.25, maar de woorden "een ultracompacte en -efficiënte stadsautootje met een prestatieniveau van een middenklasser" zijn toch iets te hoog van de toren geblazen. De T.25 is weliswaar bijzonder met z’n formaat kleiner dan de Smart ForTwo en het toch plaats kunnen beiden aan drie personen, maar met een motortje van 22 pk zitten die beloofde prestaties er niet in. Ook al weegt het stadsautootje niet meer dan 700 kilogram.
T.27
De T.27 waar Murray momenteel aan werkt is een afgeleide van de T.25. Maar ook hier zijn prestaties niet zo ‘groundbreaking’ als de bedenkers ons deden beloven. De T.27 zal worden uitgerust met een elektromotor gevoed door lithium-ion batterijen en een vermogen van 33 pk leveren. Hiermee is het autootje met formaten van 2,5 x 1,3 x 1,6 meter (l:b:h) in staat binnen 15 seconden(!) honderd te rijden en de topsnelheid zou 5 km/h hoger liggen. Niet bepaald hatchbackwaardige prestaties. Een draaicirkel van 1,78 meter en een actieradius van maximaal 160 kilometer is dan wel weer noemenswaardig. De T.27 is nog volop in ontwikkeling. Volgend jaar april wens Murray een rijdend prototype gereed te hebben. De T.25 moet dan al in productie zijn gegaan (eind 2010).
Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com