zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Mercedes C 63 AMG Estate: SuperEstate

 

5 september 2007 - In navolging van de sedan maakt de Mercedes-Benz C 63 AMG nu ook zijn opwachting als Estate. Onder de motorkap van de C 63 AMG Estate bevindt zich een 6,3 liter AMG-V8-motor, die voor een indrukwekkende acceleratie zorgt. Maar liefst 457 pk brengt deze V8 over op de achterwielen.

Sportiviteit combineert de C 63 AMG Estate ook met praktische bruikbaarheid. Afhankelijk van de positie van de in ongelijke delen neerklapbare achterbank loopt het laadvermogen nu uiteen van 485 tot maar liefst 1.500 liter. Mercedes laat weten dat er bijvoorbeeld plaats voor vier golftassen inclusief trolleys, negen verhuisdozen of 44 frisdrankkratten met zes flessen van een liter. Diverse tassenhaken, sjorogen en bergvakken met netten moeten de bagage op hun plaats houden. Al wordt dat met 457 pk toch wel lastig.



Spectaculair uiterlijk
In tegenstelling tot zijn voorgangers doet de C 63 AMG geen enkele twijfel bestaan over zijn potentieel. De auto maakt direct een sportieve indruk. Vooral de nieuw vormgegeven motorkap met prominente powerdomes, de kenmerkende AMG-grille met daarin de Mercedes-ster en de honingraatstructuur in de kenmerkende AMG-voorbumper spreken boekdelen. Maar ook zaken als de zijskirts, de 18 inch lichtmetalen wielen, de achterbumper met diffusor en de subtiele spoiler op de kofferbak springen in het oog. Voor wie nog twijfelt over zijn sportieve karakter krijgt dankzij de ´6.3 AMG´ badges en de twee dubbele chromen einddempers een laatste bevestiging.

Sportstoelen
Wie het portier opent wordt verwelkomt door een interieur waarbij de nadruk op sportiviteit ligt. Eenmaal plaats genomen in de speciale kuipstoelen - waarbij de hoofdsteunen in de rugleuning zijn geïntegreerd - wordt de aandacht direct getrokken door het aan de onderzijde afgeplatte sportstuur. Een blik verder zien we het AMG instrumentenpaneel met daarop de AMG-opschriften, de rode naalden en het ´6.3 V8´-logo in de toerenteller.

457 pk
Het grootste spektakel treffen we uiteraard onder de motorkap aan. Daar ligt de inmiddels welbekende 6.3 liter V8 met een vermogen van 457 pk en een koppel van 600 Nm. Dankzij het feit dat al ruim 500 Nm tussen 2.000 en 6.250 tpm beschikbaar is zorgt dit voor spectaculaire tussenacceleraties. Maar ook de 0-100 km/h sprint is met een tijd van 4,6 seconden ronduit spectaculair te noemen. De topsnelheid is uiteraard begrensd op 250 km/h. Voor een extra snelheidsbeleving zorgt het AMG-uitlaatsysteem dat zich middels vier vuistdikke eindpijpen van zich laat horen. Zoals alle AMG topmotoren wordt ook de AMG 6.3-liter V8-motor gebouwd in de AMG motorenassemblage volgens het traditionele principe ‘één man, één motor’. Aan de motor koppelt Mercedes-AMG een 7-traps automaat. De drie verschillende schakelprogramma’s ‘S’ voor sport, ‘C’ voor comfort en ‘M’ voor manual ofte wel handbediend, onderscheiden zich van elkaar door de karakteristiek en de snelheid waarmee wordt geschakeld. Zo wordt er in de S-stand 30 procent sneller geschakeld dan in de C-stand en zelfs 50 procent sneller dan in het M-programma.

AMG onderstel
Geheel passend bij zijn uiterlijk vertoon en de prestaties is ook het onderstel op sportiviteit afgesteld. Het AMG sportonderstel wordt gekenmerkt door een nieuw ontworpen vooras en een gewijzigde achteras. Bovendien is de spoorbreedte aan de voor- en achterzijde met respectievelijk 35 en 12 mm vergroot. Een snelheidafhankelijke AMG sportstuurinrichting zorgt voor een directer stuurgedrag en geperforeerde schijfremmen voor extra remmend vermogen. Het ESP is speciaal voor deze auto afgestemd en bovendien volledig uit te schakelen.

2008
Begin 2008 staat de nieuwe C 63 AMG Estate bij de dealers. Tegen die tijd zal ook de sedan leverbaar worden.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10