12 mei 2010 - Een milieubewust label met een bijpassende, fancy naam heeft Land Rover vooralsnog niet. Vanaf 2013 komt daar verandering in. Dan zal het namelijk haar eerste hybride-modellen lanceren. Een voorbode hiervan is de Range_e aangedreven door een diesel- en een elektromotor.
Als basis voor de Range_e dient de Range Rover Sport uitgerust met de 3.0 liter TDV6. Deze stoot in deze configuratie een hoeveelheid van 243 g/km uit. Meer dan een G-label zit er dan ook niet in voor dit model. Dat kan en moet natuurlijk schoner en door een elektromotor, die de achterwielen aandrijft, aan de diesel te koppelen is de Sport veel schoner geworden. Hoeveel precies wil Land Rover niet zeggen, want de Range_e bevindt zich nog middenin de ontwikkelingsfase. Aan het einde van dit jaar wordt een aantal van vijf stuks ingezet als testvloot bij de fabriek. Daarna zal de hybridetechniek ook zijn weg vinden in de Range Rover en de Discovery. In 2013 moeten ze gereed zijn om de markt op te gaan, alle gekoppeld aan een achttraps automaat.
Plug & Play
De Range_e is nog maar het begin van het milieubewuste offensief van Land Rover. Twee jaar na de mild hybride’s staat er een plug-in hybride op de planning die volledig elektrisch kan rijden over een afstand van maximaal 50 kilometer. De uitstoot zou niet meer bedragen dan 100 g/km. Dat lijkt er meer op.
Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com