7 mei 2010 - Mercedes lanceert binnenkort hun nieuwe V6 en V8, standaard voorzien directe inspuiting en een start/stop-systeem. Daarnaast draagt hun compactere, lichtere bouw en een efficiëntere werking van de brandstof- en oliepomp bij aan de hogere vermogensafgifte, zuinigheid en lagere emissies.
Het stokje van de 3.5 liter V6 wordt overgenomen door een vers van de tekentafel afkomstige zescilinder met een totale cilinderinhoud van 3.499 cc met 306 pk en 370 Nm. De huidige 350-motorisering weet maximaal 272 pk en 350 Nm op te wekken. Aan efficiëntie is ook gewonnen. Uitgaande van de S 350 verbruikt de nieuwe V6 op een gemiddeld traject van honderd kilometer niet meer dan 7,6 liter benzine, een winst van 24% en dat is aanzienlijk. De CO2-uitstoot bedraagt 177 g/km.
Karrenvrachten kracht voor V8
Mercedes heeft bij de nieuwe achtcilinder nog meer vooruitgang geboekt. Heeft de huidige, atmosferische V8 nog een cilinderinhoud van 5.5 liter nodig om 388 pk eruit te persen, de nieuwe produceert 435 pk met een slagvolume van 4.663 cc. Dit wel dankzij het installeren van twee turbo’s. De twee luchtversnellers is ook de voornaamste reden dat het maximale koppel zo enorm toenam: van 530 Nm naar 700 Nm vanaf 1.800 tpm. Mercedes meldt trots dat 600 Nm hiervan al beschikbaar is vanaf een nog lager toerental van 1.600 tpm. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com