3 mei 2010 - Audi presenteert de meest extreme variant van de R8. Hij luistert naar de naam R8 GT, sleept minder kilo?s met zich mee en beschikt over een opgevoerde V10. Slechts 333 exemplaren worden er geproduceerd.
Audi koos uiteindelijk voor R8 GT in plaats van de eerder rondgaande R8 Clubsport. Hoewel die laatste naam net even wat lekker bekt doet het geen afbreuk aan de prestaties van deze extreme R8. Audi geeft hem een opgevoerde 5.2 liter V10 mee en slankte daar waar mogelijk een totaal van 100 kg van het totale wagengewicht af. Zo zijn de achterruit en de ruit tussen de passagiersruimte en het motorcompartiment van polycarbonaat, terwijl de voorruit van dunner glas is gemaakt. Het totale gewichtsvoordeel hiervan bedraagt 9 kg. De achterklep is opgetrokken uit met koolstofvezel versterkte kunststof (- 6,6 kg) en dat geldt ook voor de achterbumper en de sideblades (- 6,7 kg). In het remsysteem (bekrachtiger, schijven, remklauwen) werd in totaal 5 kg bespaard en bij de accu zelfs 9,4 kg. Ook de vloerbekleding is van lichter materiaal (- 7,9 kg). De sportkuipen dragen met 31,5 kg met meest bij aan de totale afslankkuur. Dankzij de besparing weegt de Audi R8 GT 1.525 kg.
Kaïn en Abel
Het maximumvermogen ligt – niet verrassend – op 560 pk en dat is exact evenveel als zijn (half)broer, de Lamborghini Gallardo LP 560-4. Omdat de Italiaan in dezelfde configuratie (met automatische E-Gear transmissie) nagenoeg hetzelfde weegt leggen de beide kemphanen elkaar het vuur aan de schenen. De R8 GT doet 3,6 seconden op de sprint naar 100 km/h, terwijl de LP 560-4 er een tiende van een seconden lager over doet. Op topsnelheid moet de Audi 5 km/h toegeven op de Lambo (320 km/h).
Gezonde voeding
Als dat harde trainen in de sportschool heeft ook zijn vruchten afgeworpen voor het uiterlijk. De Audi R8 GT werd er namelijk nog gespierder op. Ten opzichte van de achtcilinder en de normale R8 V10 wordt de GT gesierd door een frontsplitter en extra luchtinlaten aan de voorzijde. De aangedikte sideblades van koolstofvezel zijn evenals de carbon-buitenspiegels ook een uniek GT-kenmerk. Daarnaast is er een achtervleugel van koolstofvezel en de diffuser, die beide bijdragen aan een nog betere downforce. LED-verlichting is standaard.
Lekker spelen
Andere standaard voorzieningen zijn de sequentiële zestraps R tronic-transmissie in combinatie met Launch Control, een verlaagd onderstel (-10 mm) en 19 inch lichtmetaal. Uiteraard beschikt de Audi R8 GT over Quattro-aandrijving waarbij normaliter 15% naar de voorwielen en 85% naar achteren wordt gesluisd. Indien nodig kan de verhouding 30/70 bedragen. Een sperdifferentieel achter zorgt voor een extra sportief weggedrag. Ook de hogere camberverhoudingen (voor en achter) dragen hieraan bij. Als onderscheidend kledij is het interieur voorzien van onder meer speciale sportstoelen, alcantara bekleding (stuur en hemel), witte wijzerplaten met R8 GT-logo en diverse aluminium accenten. Eventueel is er het Racing Package verkrijgbaar, bestaande uit een roll bar (rood of zwart), vierpuntsgordels, een brandblusser en een draaiknop om de stroomvoorziening uit te schakelen.
Exclusief vs. excotisch
Van de Audi R8 GT worden er 333 stuks gebouwd. Hoeveel Nederland er krijgt toebedeeld is niet bekend. Het is tevens nog wachten op de voor ons geldende vraagprijs. De prijs voor Duitsland is inmiddels vrijgegeven: € 193.000,- en dat is bijna veertigduizend euro meer dan dat de normale R8 V10 met S-tronic transmissie bij onze oosterburen moet kosten. In Nederland bedraagt de vanafprijs van de R8 V10 € 214.700,-. Reken dus voor de Audi R8 GT op een bedrag om en nabij de € 275.000,-. Even ter vergelijk annex overweging: de Lamborghini Gallardo is er vanaf € 248.746,-. Ga jij voor exclusief of voor excotisch?