16 april 2010 - Audi heeft tijdens de Peking Motor Show de verlengde versie van haar topmodel gepresenteerd. De L-versie meet maar liefst dertien centimeter langer en is voorlopig alleen met de nieuwe topmotorisering leverbaar.
Ondanks dat de nieuwe A8 in haar normale gewaarwording al genoeg beenruimte biedt wil menig consument een beetje meer. Het Duitse merk is de beroerdste niet en maakt haar topmodel daarom beschikbaar in een extra lange variant. Net zoals concurrent Mercedes verlengt Audi de limousine met dertien centimeter. BMW spant de kroon met een additionele veertien centimeter. In alle drie de gevallen komt de ruimte volledig ten goede aan de achterpassagiers.
Twee aparte zitplaatsen
De lengte van de A8 L komt door de gegroeide wielbasis op een totaal van 5,27 meter. De breedte blijft ongewijzigd en de hoogte neemt minimaal toe met 2 millimeter. Het resultaat is goed te merken aan de achterportieren van de Duitser. Deze zijn extra lang om zodoende de in- en uitstap naar de twee aparte zitplaatsen achterin te vergemakkelijken. Beide stoelen zijn te meerprijs te bestellen met volledig elektrische verstelling, verwarming, ventilatie en massagefunctie. De ruime middenconsole, met plaats voor een koelkast of een opklaptafel, is eveneens optioneel. Net als het Rear Seat Entertainment System met twee 10,2 inch beeldschermen.
Grondig herziene W12
De Audi A8 L wordt vanaf de introductie slechts leverbaar met één motorisering. Het betreft hier de vernieuwde W12-krachtbron die vanaf heden voorzien is van directe brandstofinspuiting. De twaalfcilinder meet 6.3 liter en ontwikkelt een kracht van 500 pk. Het maximale koppel bedraagt 625 Nm bij 3.250 tpm. Dankzij dit riante vermogen werkt de limousine de welbekende sprint binnen de vijf seconden af en vermeldt de snelheidsmeter binnen de kortste keren de (begrensde) topsnelheid van 250 km/h. Ondanks dat de cilinderinhoud van de W12 met 0,3 liter is gegroeid weet Audi het verbruik met 12% te verminderen.
Prijzen nog niet bekend
De Audi A8 L W12 Quattro wordt in december in Nederland op de markt verwacht. Vanaf volgend jaar zal het motorengamma van de Audi A8 L uitgebreid worden een viertal motoren uit de gewone A8. Het betreft twee dieselmotoren (3.0 V6 TDI en 4.2 V8 TDI) en twee benzinekrachtbronnen (3.0 V6 TFSI en 4.2 V8 FSI). Prestatie- en verbruikscijfers van deze motoriseringen zijn nog niet beschikbaar. Ook de prijzen van de verlengde Audi A8 L, inclusief de W12 Quattro zijn nog niet bekend.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com