1 april 2010 - Tijdens de New York Motor Show presenteert Hyundai deze Sonata Hybrid. De milieubewuste uitvoering dat tevens het label Blue Drive krijgt opgespeld wijkt optisch af van het model dat in Europa i40 gaat heten.
De Sonata Hybrid die Hyundai tentoonstelt in de Amerikaanse metropool beschikt over een 2.4 liter turbobenzinemotor met direct inspuiting (GDI) welke zelfstandig een vermogen van 171 pk levert. Een 30 kW sterke elektromotor, die wordt gevoed door een lithium-ion-polymeer batterijenpakket, ondersteunt de verbrandingsmotor daar waar nodig en houdt samen met het start/stop-systeem het gemiddelde brandstofverbruik beperkt tot 6,2 l/100 km. Dat lijkt misschien niet echt zuinig, maar in tegenstelling tot dezelfde, maar hybride-loze, 2.4 Theta II-motor is dit een reductie van 40%.
0.25 Cw
De hybridemodule levert een krachtig gezamenlijk vermogen van 212 pk. Het koppel blijft daarentegen wat achter met 265 Nm. Een zestraps automaat zorgt voor de overbrengingen. Om het verbruik en de uitstoot tot een minimum te beperken hebben de ontwerpers het koetswerk van de Hyundai Sonata/i40 herontworpen. Het complete front moest eraan geloven om de stroomlijn van de auto te verbeteren. Optisch is het er naar onze mening niet mooier op geworden, maar het resulteerde wel in een zeer lage luchtweerstandscoëfficiënt van 0.25 Cw.
Nederland
Dat de gewone Hyundai i40 naar Europa en ons land komt is inmiddels zeker. Of dat ook geldt voor de Sonata Hybrid is nog onduidelijk, in ieder geval voor ons eigen kikkerlandje. We hebben het hier niet zo op grote (Japanse) sedan-modellen en daarnaast vinden wij, ten opzichte van de Amerikanen, een gemiddeld verbruik van boven de zes liter per honderd kilometer al gauw fors. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com