zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

GM HydroGen4: nieuwe generatie brandstofcel

 

4 september 2007 - Met de HydroGen4 stelt GM de vierde generatie van zijn brandstofceltechnologie voor. De HydroGen4 wordt aangedreven door GM?s meest geavanceerde brandstofcelsysteem. Ten opzichte van zijn voorganger boekt de HydroGen4 een opmerkelijke vooruitgang op het vlak van dagelijkse bruikbaarheid, dynamiek en duurzaamheid.

De GM HydroGen4 is de Europese versie van de Chevrolet Equinox Fuel Cell. Reeds in de herfst van dit jaar worden de eerste van deze brandstofcelprototypes op de Amerikaanse wegen losgelaten (op termijn zullen er wereldwijd ruim honderd auto’s rondrijden). Ze zullen deelnemen aan een uitvoerig test- en demonstratieprogramma. De voertuigen worden aan klanten gegeven zodat GM alle aspecten van hun gebruik van de auto en het tanken van waterstof kan bestuderen. De bevindingen worden vervolgens in de verdere ontwikkeling gebruikt. Vanaf midden 2008 zullen er tien HydroGen4-voertuigen deelnemen aan dagelijkse tests in het kader van het Clean Energy Partnerschip (CEP) in Berlijn. In de tweede fase van CEP zullen klanten met diverse rijprofielen de brandstofcelvoertuigen continu testen om na te gaan hoe ze presteren in het dagelijkse verkeer.



Keurige prestaties
De brandstofcel-stack van de HydroGen4 bestaat uit 440 in serie geschakelde cellen. Het hele systeem produceert een elektrisch vermogen van wel 93 kW. Met de hulp van een 100 pk asynchrone elektromotor snelt de HydroGen4 in ongeveer 12 seconden van 0 naar 100 km/u. De voorwielaangedreven auto heeft een topsnelheid van ongeveer 160 km/u. De HydroGen4 heeft een tanksysteem met drie tanks met een druk van 700 bar, gemaakt van composietmateriaal in koolstofvezel. Die kunnen 4,2 kg waterstof bevatten, goed voor een actieradius van maximaal 320 kilometer.

De techniek
Het hart van de HydroGen4 is zijn brandstofcel-stack. Brandstofcellen vormen chemische energie zonder verbranding om tot elektrische energie. Via een elektrochemische reactie combineren ze waterstof en zuurstof om water te vormen en tegelijk elektriciteit te produceren. Het elektrochemische proces in een brandstofcel werkt als volgt: waterstof op de anodekatalysator wordt opgesplitst in protonen en elektronen. De positief geladen protonen gaan door het membraan naar de kathode, terwijl de negatief geladen elektronen door een extern circuit gaan en onderweg elektriciteit produceren. Op de kathodekatalysator reageert zuurstof met elektronen en protonen om water te vormen. Een ‘stack’ verbindt een groot aantal individuele cellen om zo genoeg vermogen te produceren om een elektromotor aan te drijven.

Richting productiestadium
De HydroGen4 is ontworpen voor een levenscyclus van twee jaar/80.000 km en kan starten en stoppen bij temperaturen onder nul. Dat is een aanzienlijke vooruitgang ten opzichte van zijn voorganger; de HydroGen3. Deze verbetering is mogelijk dankzij diverse maatregelen, inclusief thermische isolatie, waterbeheer en werkingsstrategie. De vierzitter biedt het comfort, de ruimte en het hoge veiligheidsniveau van de huidige modellen met klassieke aandrijving en beschikt over hoofd- en zijairbags voor bestuurder en passagier. Ook ABS, tractiecontrole en ESP zijn voorzien.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10