2 maart 2010 - Dat milieuvriendelijker rijden bij de 'Captains of Industrie? steeds belangrijker wordt is bekend bij Mercedes. Combineer dit gegeven met het feit dat deze managers veelal een stapje kleiner gaan rijden en het idee voor de E 300 Bluetec Hybrid is geboren.
Mercedes biedt haar vermogende of hoog gepositioneerde klanten in de vorm van de S 400 Hybrid al een energiezuinige limousine aan. De consument van de E-klasse moest het voorlopig nog doen zonder gewild ‘Hybrid-typeplaatje’, maar dit zal in 2011 in de vorm van de E 300 Bluetec Hybrid gaan veranderden.
Volledig elektrisch mogelijk
Natuurlijk wil het publiek een ‘groene’ oplossing, maar dit moet niet ten koste gaan van de prestaties. Mercedes heeft daarom gekozen om de 204 pk sterke 2.1 liter dieselmotor als basis te nemen voor de hybridemodule. Met een koppel van 500 Nm lijkt er meer dan voldoende kracht te zijn voor de meest veeleisende zakenman, maar door de toevoeging van de 15 kW elektromotor wordt dit nog enigszins gepeperd. Helemaal wanneer het additionele koppel van 200 Nm in ogenschouw wordt genomen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de E-klasse dankzij deze krachtbron bij lage snelheden (tot 35 km/h) volledig elektrisch aangedreven kan worden.
Geduld is een schone zaak
De focus van de E 300 Bluetec Hybrid ligt zoals bij de meeste hybride voertuigen op het milieubewuste aspect. Brandstofbesparende maatregelen zoals het terugwinnen van remenergie, lage rolweerstandbanden en aerodynamische aanpassingen zijn daarom niet van de lucht. Gelukkig is dit goed terug te zien in de verbruik- en emissiecijfers van de Duiter. Mercedes geeft namelijk een gemiddeld verbruik op van 4,5 liter per honderd kilometer met een daarbij behorende uitstoot van 120 g/km. Geïnteresseerden moeten echter wel over een ijzeren geduld beschikken aangezien de eerste exemplaren pas eind 2011 van de band rollen. Wees getroost, geduld is een schone zaak.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com