2 maart 2010 - In Genève heeft Audi een derde model binnen de e-tron familie onthuld. De auto is gebaseerd op de A1 en moet vooral gaan bevredigen in de behoefte naar schone stadsauto´s. De techniek is bijzonder te noemen.
Audi gaat zich de komende jaren enorm toeleggen op schone en zuinige modellen. Nadat de Q5 Hybrid eind 2010 / begin 2011 op de markt is gekomen zal het model worden gevolgd door de A8 Hybrid, de e-tron (2012) en deze A1 e-tron. Als het aan Audi ligt wordt e-tron een merknaam zoals quattro dat ook is. Waar quattro synoniem staat voor vierwielaandrijving moet e-tron dat worden voor elektrisch aangedreven auto´s.
Wankelmotor als range extender
In eerste instantie zal er vooral in stedelijk gebied een sterke behoefte zijn aan elektrisch aangedreven voertuigen. Daar moet deze A1 e-tron zich sterk voor gaan maken. Geheel elektrisch kan de auto een afstand van 50 km afleggen. Audi claimt bovendien dat het vermogen van 75 kW (102 pk) voor levendige prestaties moet zorgen. Wil je een langere afstand overbruggen dan slaat de zogenaamde range-extender aan. Net als bij de Opel Ampera is dat een benzinemotor die elektriciteit op moet wekken om zodoende de elektromotor te kunnen voeden. Uniek aan de A1 e-tron is dat we hier niet met een compacte drie- of viercilinder te maken hebben, maar met een wankelmotor! Zou dit een nieuwe toekomst voor dit soort motoren betekenen?
Verbruik
Als de range extender zijn werkt doet kan de A1 e-tron nog eens 200 km extra afleggen. Het verbruik ligt in dat geval op slechts 1,9 l/100 km wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van maar 45 g/km. Ondanks deze voorbeeldige waardes kunnen we de A1 e-tron geen traag voertuig noemen. De welbekende sprint doet de Audi in 10,2 seconden en de topsnelheid ligt boven de 130 km/h aldus de Duitse fabrikant. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com