2 maart 2010 - De tweede generatie Kia Sportage was een schoot in de roos. Met de introductie van een fonkelnieuwe hoopt Kia dit succes ? ondanks de toegenomen concurrentie ? minimaal te evenaren. En met ditmaal op de Europese smaak afgestemd design en inhoudelijke wensen kan het niet anders dat dit een typisch gevalletje van 'succes verzekerd? is.
De reden dat de nieuwe Sportage meer aan onze automobiele verwachtingen voldoet en daardoor grote kans maakt opnieuw een hit te worden heeft te maken met het feit dat de benjamin is voortgekomen uit de kinderkamers van Kia’s Europese designstudio. Onder leiding van Kia’s Chief Design Officer, Peter Schreyer, hebben de designteams een compacte SUV neergezet voorzien van Kia’s nieuwe design-DNA verweven met stoere, robuuste looks. Toch laat Kia weten dat de nieuwe Sportage zich eenvoudig door het drukke stadsverkeer laat loodsen, en dit terwijl de auto niet alleen groeide in lengte (4,4 meter) maar tevens in de breedte en hoogte. Een gewonnen gewichtsbesparing van 91 kg ten opzichte van zijn voorganger en een gedaalde Cw-waarde (van 0,40 naar 0,37) hielp vervolgens bij het realiseren van een gunstiger brandstofverbruik voor alle verkrijgbare uitvoeringen.
Sportief interieur
De Sportage mag dan in samenwerking met de Hyundai ix35 zijn ontwikkeld, optisch heeft Kia hun model helemaal eigen gemaakt. Met name aan het interieur van de Sportage is te zien dat Kia het sportieve merk is binnen het samenwerkende Koreaanse concern en Hyundai haar zinnen meer zet op comfort. Een op het eerste gezicht keurig verzorgd dashboard met moderne details is waar de bestuurder en zijn passiegers tegenaan kijkt. En met de ontwikkeling die Kia de afgelopen jaren heeft doorgemaakt is het zeker niet allemaal plastic meer wat heerst.
Vier motoren
Nadat de Sportage zijn spotlightmomenten in Genève heeft gehad zal het enkele maanden later in grote getale op de trein richting de dealers gezet worden. Eenmaal in de showroom is er keuze uit vier motoren gelijk verdeeld over benzine- en dieselvarianten en met vermogens variërend van 115 tot 163 pk. Zowel de krachtigste benzine als diesel heeft een slagvolume van twee liter, de kleinere varianten zijn meer gericht op het fenomeen downsizing en daarom voorzien een brandstofbesparend start/stop-systeem met als maximale emissiewaarde van 138 g/km. Standaard worden alle motoren gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak en een automaat is tegen meerprijs te leveren. Vervolgens zal de Kia-verkoper de vraag voorleggen of de klant de aandrijving uitsluitend op de voorwielen of op alle wielen wenst.